پنجشنبه

خط هوایی شوش - شابدولعظیم !




تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، خطوط هوایی بین المللی ایران معروف به هما (ایران-ایر) معظم ترین شرکت هوایی در منطقه خاورمیانه و قاره آسیا و در ردیف دوسه شرکت هوایی طراز اول جهان بود و از تهران به سراسر جهان پرواز مستقیم داشت. 
همچنین در دوران طاغوت بجز اتحاد شوروی و جمهوری خلق چین و چند کشور اروپای شرقی نظیر آلبانی ایرانیان بدون نیاز به ویزا با ایران ایر به سراسر جهان، حتی ایالات متحده آمریکا مسافرت می کردند. 
مدرن ترین و به روز ترین هواپیماها به محض ورود به بازار اول توسط ایران - ایر (هما) خریداری می شدند. پذیرایی و مهمانداری در خطوط هوایی ایران به گونه ای بود که حتی بیشتر مسافران خارجی هم در خطوط بین المللی از ایران - ایر استفاده می کردند. اما امروزه این جایگاه در اختیار شبه کشورهای مینیاتوری حاشیه جنوبی خلیج فارس نظیر قطر و امارات قرار دارد و خطوط هوایی جمهوری اسلامی از هواپیماهایی با عمر چهل سال به بالا و اسقاطی استفاده می کند که در افواه عمومی به هواپیماهای یکبار مصرف شهرت دارند!
متوسط سن ناوگان هواپیماهای کشورهای رقیب در منطقه ده سال است. متوسط سوخت مصرفی هر مسافر در جهان بیست و دو لیتر و متوسط سوخت ناوگان مستعمل داخلی (به دلیل فرسودگی بیشتر) سی و هشت لیتر است. 
قیمت دو فروند هواپیمای پهن پیکر A - 380 شرکت هواپیمایی امارات برابر است با کل ارزش هواپیماهای ناوگان هوایی جمهوری اسلامی (!) و این در حالی است که شرکت هواپیمایی امارات حداقل سی سال بعد از ایران - ایر فعالیت خود را شروع کرده است !
خطوط هوایی امارات در حال حاضر پنجاه فروند هواپیمای A - 380 دارد و قرارداد خرید چهل هواپیمای دیگر از این نوع را منعقد کرده است.
جمع مسافر حمل شده توسط سه شرکت امارات، سعودی ایرلاینز و قطر ایرلاینز در سال دو هزار و سیزده حدود هشتاد و هشت میلیون نفر بوده، در حالی که این تعداد در بزرگترین خط هوایی جمهوری اسلامی، یعنی ایران-ایر (هما) فقط چهار و نیم میلیون نفر است ! ( ما کجائیم در این بحر تفکر، تو کجا ؟! )
جالب اینجاست که کل جمعیت سه کشور یاد شده به سختی به یک چهارم جمعیت ایران می رسد و کل جمعیت جانبی این کشورها هم از یک دهم جمعیت کشورهای جانبی ایران کمتر است !
کل بار حمل شده توسط دو شرکت هواپیمایی امارات ایرلاینز و ترکیش ایرلاینز حدود پنج میلیون تن در سال است که در مقایسه با هواپیمایی جمهوری اسلامی چیزی حدود سیصد برابر می باشد !
از حدود دویست و پنجاه فروند هواپیمای موجود در خطوط هوایی جمهوری اسلامی یکصد فروند به دلیل فرسودگی و قدمت زیاد زمینگیر شده است.(آهن قراضه) و بقیه نیز کم کم قابلیت پرواز به فرودگاه های کشورهای دارای استانداردهای بالای هوایی را از دست می دهند !
ظرفیت فرودگاه دوبی در حال حاضر شصت و شش میلیون مسافر است و قرار است این فرودگاه بزودی با انجام برنامه های توسعه ای ظرفیت خود را به نود میلیون مسافر برساند. علاوه بر آن امارات متحده عربی سرگرم اتمام عملیات ساختمانی فرودگاه جدیدی به نام فرودگاه بین المللی آل مکتوم است که سالی یکصد و شصت میلیون مسافر را پذیرا خواهد بود، اما ظرفیت فرودگاه بین المللی تهران ( ام القرای جهان اسلام ) فقط شش میلیون نفر است، و آنهم با مشکلات عدیده حاکم بر این فرودگاه که برای همه مسافران ورودی به فرودگاه فقط یک گیت وجود دارد و مسافران برای یک پرواز چهل و پنج دقیقه ای از تهران به باکو و یا ایروان و یا تفلیس باید چهار پنج ساعت در فرودگاه روی پا بایستند و واریس بگیرند !!
حالیه پس از برچیدن پیروزمندانه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی صحبت از خرید یکصد و بیست فروند هواپیمای ایر باس از فرانسه است. در حالی که جای مانور و پارک برای حتی چند فروند این هواپیماها هم وجود ندارد و در بسیاری موارد وقتی هواپیمایی وارد آسمان تهران می شود و قصد فرود دارد برج مراقبت اعلام می کند چون جای پارک موجود نیست چند دور در آسمان تهران بزنید تا جای پارک خالی شود !
مثال معروفی است که می گوید اول چاه را بکن و بعد منار را بدزد !
قبل از آوردن این هواپیماها باید فکری برای محل فرود آنها کرد، مگر آنکه از نوع هواپیماهایی باشند که قبلا از مصر خریدیم !
قبل از پیروزی شکوهمند اسلام در ایران، رژیم شاه سرمایه گذاری های کلانی در مصر انجام داده بود و بعد از انقلاب، رژیم جدید چند کارشناس خبره و دلسوز خود را برای باز پس گیری دارایی های ایران به مصر فرستاد و پس از مذاکرات کارشناسی مصری ها قبول کردند چند فروند هواپیمای مسافربری به جمهوری اسلامی بدهند و حساب ها را صاف کنند !
بعد از انجام معامله و رد و بدل شدن اسناد، کارشناسان حاذق جمهوری اسلامی متوجه شدند که هواپیماها زمینگیر هستند و قادر به پرواز نمی باشند !!
به هر حال اگر برادران فرانسوی هم این کار را با جمهوری اسلامی بکنند مشکلی نیست و می توان از هواپیماهای دست دوم سوم که می خواهند به جمهوری اسلامی حقنه کنند برای مسافرکشی زمینی بین شوش - مسگر آباد و یا شوش - شابدوالعظیم استفاده بهینه کرد !!