پنجشنبه

دوبی مظهر شگفتی ها !

پيوندهاي ناگسستني ايران با امارات متحده عربي، به‌ويژه «دوبي» بسيار صميمانه و در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه گرم‌تراست، مردم ايران و امارات، علي‌الخصوص «دوبي» داراي پيوندهاي تاريخي از دوران قبل از اسلام مي‌باشند و پس از ظهور اسلام، پيوند ديني هم بر اين علائق تاريخي افزوده شده است. تا قبل از سقوط رژيم شاهنشاهي پهلوي در ايران، همه ساله بويژه در فصل تابستان مردم امارات و شهروندان دوبي براي تفرج و تفريح به ايران مي‌آمدند و به شهرهايي چون «شيراز» علاقه زياد داشتند، امّا بعد از انقلاب اسلامي 1979 كه محمدرضا شاه پهلوي سرنگون شد، جريان اين مسافرت برعكس شد و ايراني‌ها راه «دوبي» را در پيش گرفتند.محمدرضا پهلوي، آخرين شاه ايران، دوبي را تحسين مي‌كرد و پيشرفت‌هاي آن را مي‌ستود و مهندسين ايراني را تشويق مي‌كرد تا بنادر و تأسيساتي شبيه آنچه «شيخ راشد» ساخته بود، در ايران احداث كنند.«دوبي» همواره در طول تاريخ از سياست حسن همجواري و تعامل و دوستي با همسايگان تبعيّت كرده و حتي در جريان جنگ ايران و عراق موضع بي‌طرفانه‌اي اتخاذ كرد.«دوبي» نمونه يك جامعة متوازن اسلامي است. كشوري اسلامي است، امّا هيچ‌كس به اسلامي بودن مجبور نمي‌شود.«دوبي» براي جهانيان نمونه‌اي از بردباري مذهبي، دولت پاكيزه، و كاميابي سرمايه‌داري است كه به الگوي كشورهاي در حال توسعه تبديل گرديده و بويژه كشورهاي جهان عرب علاقه دارند راهي را كه به توسعه همه جانبه «دوبي» انجاميد، در پيش گيرند.پيوندهاي دوبي با ايران از همه كشورهاي عربي گرم‌تر است و بويژه در شرايط تحريم اقتصادي ايران، دوبي پنجره بسيار بزرگي بود كه به ايران اجازه داد از فشار تحريم‌ها بكاهد.امارات متحده عربي در سال‌هاي گذشته بزرگترين شريك تجاري ايران بوده است،‌ و حدود يك هفته بازرگاني بين‌المللي ايران از طريق «دوبي» صورت گرفته است.

«دوبي» همزيستي فرهنگ‌ها و ارزش‌ها

آنچه به پيشرفت خارق‌العاده و چشمگير «دوبي» انجاميده و «دوبي» را مورد رشك و حسد كشورهاي ديگر قرار داده است، قبل از همه بردباري فرهنگي و مذهبي مردم و الگوي فرهنگي فوق‌العاده‌اش مي‌باشد كه خط بطلان بر فرضيه‌هاي غلطي مي‌كشد كه مي‌گويند: مسلمانان، مسيحيان، يهوديان، بودايي‌ها و ... ديگران نمي‌توانند در كنار هم كار و زندگي داشته باشند.
«دوبي» ثابت كرده است كه اين تبليغات كه مسلمانان بردباري و تساهل ندارند، نادرست و دروغ است.
«بيل كلينتون»، رئيس‌جمهور اسبق آمريكا در سال 2005 طي بازديدي از دوبي، در يك سخنراني گفت: «حالتي كه ارزش‌ها و فرهنگ‌هاي اسلامي و غربي در اين‌جا با هم تعامل كرده‌اند، فوق‌العاده است...»
آنچه دروازه‌هاي موفقيّت را به روي «دوبي» گشوده است، وجود ملتي با فرهنگ، مسلمان و تحصيل كرده، برخوردار از رهبري داهيانه و دورانديش و طبقة حاكم نوگرا و روشن‌بين، دولت پاك، عدم تحمل فساد مالي و اداري، برخورداري از نظام قانوني كه مورد اعتماد مردم است و بويژه رهبري امير متفكر و نوانديش شيخ محمّد است كه به جرأت مي‌توان گفت در طول سه دهه گذشته كليه برنامه‌ريزي‌هاي مهم سياسي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي اين كشور، علي‌الخصوص موفقيّت‌هاي خيره‌كننده اقتصادي آن مرهون ابتكارات و تفكرات و رهنمودهاي ماهرانه شيخ محمّد مي‌باشد.
در گذشته نه چندان دور، بسياري از اصلاح‌طلبان خاورميانه، دنياي عرب و كشورهاي جهان سوّم چشم به الگوي آمريكا و بعضي كشورهاي مترقي اروپايي داشتند، امّا اكنون «دوبي» جاي آنها را گرفته است و «الگو» و «نمونة» دوبي به آرزوي آنها تبديل شده است...
ظهور «دوبي» موجب تغيير در مركز ثقل يا گرانيگاه خاورميانه گرديده است.
همچنان كه آمريكا و اروپا شاهد انتقال قدرت‌هاي خود به چين و هندوستان هستند، پايتخت‌هاي قديمي مديترانه ـ قاهره و بيروت و يا ساير كشورهاي مسلمان خاور نزديك و ميانه نيز به وضوح مي‌بينند كه تحت‌الشعاع امارات متحده عربي و بويژه دوبي قرار گرفته‌اند. براي مثال بانكداري دهه 1950 از اسكندريه (مصر) به بيروت (لبنان) منتقل شد، سپس در دهه 1970 از «بيروت» به «بحرين» نقل مكان كرد، و اكنون اين «دوبي» است كه به صورت مركز بانكداري در آمده است.
«ابوظبي» جايگاه بزرگترين صندوق ثروت دولتي در دنيا است. دولت امارات متحده عربي سهام عمده، سيتي بانك ـ نسداك ـ گروه كارلايل و نيز املاكي در سنترال پارك نيويورك خريداري كرده است. (قبلاً هيچ دولت غربي چنين كاري نكرده بود)
دوبي، از سال 1961 ميلادي كه مرحوم شيخ راشد برنامه‌هايش براي متحول ساختن اين كشور را آغاز كرد تاكنون راه درازي را پيموده است. دوبي خيلي زود عصر مدرن را پشت سر گذاشت و از آن عبور كرد و اكنون تحت رهبري شيخ محمّد به جايي رسيده است كه همه جهانيان با ديده اعجاب به آن نگاه مي‌كنند.

مركز فرهنگي خاور نزديك و ميانه


بسياري با شنيدن نام «دوبي» ياد زيربناهاي اقتصادي و ساختمان‌هاي ركوردشكن آن مي‌افتند.
امارات ايرلانيز (بزرگترين خطوط هوايي جهان) برج خليفه (دوبي) مرتفع‌ترين ساخته بشر بر روي سطح زمين مترو دوبي (مدرنترين متروي جهان) برج العرب (بزرگترين و لوكس‌ترين هتل جهان) بزرگترين بازارها و مراكز خريد جهان، بزرگترين منطقه آزاد تجاري جهان و ...
امّا حقيقت اين است كه در كنار رشد اقتصادي خيره‌كننده، شيخ محمد (رهبر دوبي) نگاه ويژه‌اي به مقوله فرهنگي داشته و با هدايت و حمايت‌هاي خود و تخصيص اعتبارات فرهنگي، دوبي را به كانون فرهنگي منطقه و يكي از چند مركز عمده فرهنگي جهان تبديل كرده است. همه ساله جشنواره‌هاي جهان فيلم، تئاتر، نقاشي و اكسپوهاي مجسمه‌سازي و آثار هنري با حضور هنرمندان برجسته جهان در دوبي برگزار مي‌گردد.
همچنين برگزاري مسابقات دوره‌اي گلف، تنيس و اسب‌سواري «دوبي» توجه بين‌المللي را به خود جلب كرده است.
شيخ محمد همچنين با تأسيس بنيادي كه خود از آن حمايت مي كند موجب رونق انتشار كتاب و توليد فيلم و آثار هنري ديگر شده است. توجه شيخ محمد به امر آموزش سبب توسعه دانش در ميان مردم اين كشور شده و «دوبي» با وجود دانشگاه‌هاي معتبر جهاني و همچنين دانشگاه‌هاي بومي نظير دانشگاه معتبر «آن‌مكتوم» نه تنها موجب گسترش آموزش عالي در ميان مردم امارات متحده عربي شده، بلكه دانشجوياني از سراسر جهان، بويژه كشورهاي منطقه خاورميانه را به دوبي جذب كرده است.
هنر شيخ محمّد رهبر دوبي، «غلبه بر غيرممكن‌ها است»! وي خود در اين باره مي‌نويسد:
«... بايد براي ظريف‌ترين، سخت‌ترين، و پيچيده‌ترين چالش‌هاي پيش‌رو آماده باشيم. اگر حركت به پيش مستلزم گذر از پلي ديگر است، بايد آماده باشيم تا در زمان مناسب و با حداكثر سرعت ممكن از آن پل عبور كنيم. اگر مراحل بعدي، مستلزم گذر از پل‌هايي ديگر است، بايد براي گذشتن هم‌زمان از چندين پل آماده باشيم. ما بايد آماده غلبه بر غيرممكن‌ها باشيم...»

شيخ محمدابن راشد رهبر محبوب

اشاره به تاريخ گذشته و رهبران «دوبي» در حوصله يك مقاله كوتاه نمي‌گنجد و نيازمند به تأليف كتاب قطوري است، به همين بايد بسنده كنيم كه در تاريخ پرتلاطم و معيارهاي پرآشوب منطقه «دوبي» در دوران حكمراني خاندان مكتوم داراي آرامش و ثبات سياسي و اجتماعي بوده و همين امر از دلايل پيشرفت چشمگير اقتصادي آن محسوب مي‌شود. از سال 1912 ميلادي تا سال 2006 ميلادي سه شيخ از خاندان مكتوم بر دوبي حكمراني داشتند. (سعيدابن مكتوم ـ راشد ابن سعيد، و مكتوم ابن راشد) كه هر سه رهبر در دوران حكمراني خود به مرگ طبيعي درگذشتند و در سال 2006 ميلادي «شيخ محمدابن راشد» رهبري كشور را در دست گرفت، كه در دوران رهبري وي تاكنون «دوبي» به پيشرفت‌هايي دست يافته كه در جهان از آن به «معجزه دوبي» نام مي‌برند. حكمراني با ثبات و جانشيني پيش‌بيني پذير و رهبري هوشمندانه سبب گرديده است تا «دوبي» در سطح جهاني به فضايي مناسب و سازگار كسب و كار تبديل شود.
شيخ محمد رهبر «دوبي» در دوران رهبري خود با توسعه اقتصادي «دوبي» نه تنها موجبات رفاه بيشتر مردم دوبي و ايضاً امارات متحده عربي را فراهم آورده است، بلكه سبب كارآفريني براي صدها هزار كارگر و بازرگان و مهاجر خارجي از كشورهاي دور و نزديك شده است. بطوري كه كارگران هندي ـ پاكستاني ـ بنگلادشي ـ فيليپيني ـ تايلندي و بسياري كشورهاي منطقه و حتي اروپايي «دوبي» را «بهشت منطقه» مي‌نامند.
ميليون‌ها كارگر و بازرگان خارجي كه در امارات متحده عربي كار مي‌كنند، «دوبي» را موتور محركه اقتصاد امارات متحده عربي مي‌دانند.
بايد اذعان كرد كه رهبران امارات متحده عربي بويژه شيخ محمد رهبر «دوبي» محبوبيت فوق‌العاده‌اي در ميان مردم دارند. رهبران امارات به مثابه رهبراني ترقي‌خواه قلمداد مي‌شوند، شيخ محمد نه فقط كارآفريني و آموزش و پرورش و آموزش عالي را تشويق مي‌كند و حكومت او امكان دسترسي همگاني به بهداشت و آموزش و رفاه اجتماعي را ميسر ساخته است، بلكه به اين امور «يارانه» هم مي‌پردازد.
همچنين آزادي‌هاي فردي و اجتماعي در اين كشور محترم شمرده مي‌شود و از افراط‌گري‌هاي مذهبي كه در ساير كشورهاي منطقه شاهد آن هستيم در «دوبي» خبري نيست.
رهبر «دوبي» حامي بنيادهاي خيريه و فرهنگي و اجتماعي است و مردم «دوبي»‌ و امارات از وي به عنوان شخصيتي فرهيخته و بسيار بخشنده و بزرگوار ياد مي‌كنند.
ايجاد اشتغال براي همه جويندگان كار و بيمه‌هاي اجتماعي و استانداردهاي زندگي كه در پيشرفته‌ترين كشورهاي غربي هم ديده نمي‌شود موجب محبوبيّت‌ بالاي رهبر «دوبي» شده است. «دوبي» امروزه نقش اول اقتصادي منطقه را ايفا مي‌كند و يكي از معدود مراكز معتبر اقتصادي جهان است؟
چه چيزي موجب اين موفقيت‌هاي خيره‌كننده شده است؟
«پول»؟
«پول» را كه بعضي از كشورهاي منطقه بسيار بيشتر از «دوبي» داشته و دارند!
آنچه اين كشور را متمايز از سايرين ساخته است تفكر و نبوغ رهبر آن است كه هدفش دست يافتن به دست نيافتني‌ها است!
«دوبي» امروزه جايگاه مهم سرمايه‌هاي تجارتي خاورميانه، يكي از بزرگترين دريافت‌كنندگان سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي، مركز اصلي اين سرمايه‌گذاري‌ها، داراي بزرگترين بنادر و فرودگاه‌، خانه و مأمن بيشترين تعداد فعالان اقتصادي خارجي است.

«دوبي»، بهشت زميني!


آنچنان كه شيخ زايد خود را وقف ساختن «ابوظبي» كرده بود، شيخ راشد با تمام توان براي ساختن «دوبي» تلاش مي‌كرد. گفته مي‌شود شكل كالبدي «دوبي» يكي از ميراث‌هاي شيخ راشد است. او شهري طولي با مراكزي چندگانه از خود به ارث گذاشت.
برخلاف ابرشهرها متعارف جهان ـ او شهري طولي با مراكزي چندگانه بوجود آورد. بزرگراه ابوظبي ـ دوبي به ورودي بزرگي تبديل شد. مركز تجارت جهان، يك منطقه بزرگ تجارتي در جنوب غربي صحرا بوجود آورد. منطقه پررونق اقتصادي جبل‌‌علي را پايه‌‌گذاري كرد و بدين صورت گسترش دوبي رونق گرفت كه در مرحله دوم گسترش به رهبري مكتوم و محمد (فرزندان شيخ راشد) دوبي قلّه‌هاي موفقيت و پيشرفت را فتح كرد.
پس از وفات شيخ راشد در 17 اكتبر 1990 فرزند ارشدش حكومت دوبي را در دست گرفت.
در اين زمان شيخ محمد مرحله دوم توسعه دوبي را هدايت مي‌كرد، وي تا سال 2006 ميلادي كه به فرمانروايي رسيد، وليعهد دوبي بود.
شيخ محمد كه مانند پدرش از نعمت نبوغ و مهارتي غيرعادي در تشخيص وقت و موقعيّت برخوردار بود به سرعت «دوبي» را به پيشرفته‌ترين منطقه در خاورميانه و صاحب اولين‌ها و بزرگترين‌ها كرد.
«دوبي» به زودي صاحب يكي از بزرگترين فرودگاه‌هاي جهان شد. همچنين بزرگ‌ترين و مدرن‌ترين شركت هواپيمايي جهان (امارات ايرلاينز) را تأسيس كرد.
بلندپروازي‌هاي شيخ محمد باعث شد بطور مرتب و در همه زمينه‌ها نام «دوبي» در كتاب ركوردهاي گينس ثبت شود!
پس از احداث «برج‌العرب» كه همچون ساختماني بادباني در وسط دريا سربرآورده است بزرگترين سازه دست بشر بر سطح كره زمين كه نزديك به يك كيلومتر ارتفاع دارد به نام برج خليفه (برج دوبي) در اين كشور ساخته شد.
جزاير مصنوعي به شكل نخل (پالم حميرا ـ پالم آتلانتيس) ـ پالم جبل‌علي و جزاير دنيا كه مجموعة جزاير مصنوعي هستند بزرگترين طرح ايجاد زمين مصنوعي است كه تاكنون در دنيا صورت پذيرفته است.
بايد اشاره كرد «دوبي» تنها منطقه‌اي در جهان است كه در آن شهر مخصوص رسانه‌ها ساخته شده است (مدياسيتي) و همچنين داراي شهر اينترنت Dubai Internet City مي‌باشد. بطور خلاصه مي‌توان گفت آنچه كه بعضي كشورها و شهرهاي جهان به داشتن يك يا دو نمونه از آن افتخار مي‌كنند جملگي در «دوبي» وجود دارد و وجود مدرنترين بيمارستان‌ها، پيشرفته‌ترين دانشگاه‌ها، بهترين بنادر و مراكز آزاد اقتصادي، مدرنترين شبكه حمل و نقل، بنادر و زيرساخت‌هاي ارتباطي، مراكز فرهنگي و آموزشي، خدمات توريستي، مراكز رفاهي، مراكز خريد، شبكه‌هاي مدرن رسانه‌اي و بسياري موارد ديگر «دوبي» را به «بهشتي زميني» تبديل كرده است.

چهلمين سالگرد تأسيس امارات متحده عربي

در سال 1971 ميلادي اميرنشين‌هاي منطقه اعلام اتحاد كردند و در دوم دسامبر 1971 استقلال امارات متحده عربي اعلام شد، ابوظبي پايتخت امارات متحده عربي و «دوبي» قلب اقتصادي امارات و وليعهدنشين اين كشور است و رهبر «دوبي» همچنين نخست‌وزير امارات متحده عربي مي‌باشد.
در دوم دسامبر 1971 ميلادي، رهبران شش اميرنشين از هفت اميرنشين منطقه (دوبي ـ ابوظبي ـ شارجه ـ عجمان ـ ام‌القوين ـ فجيره) در كاخ اتحاديه Union House گرد هم آمدند و با امضاي بيانيه مشتركي تأسيس كشور «امارات متحده عربي»‌ را اعلام كردند. سال بعد امارات «رأس الخيمه» هم به اتحاديه پيوست.
«شيخ زايد» رئيس‌جمهور اين كشور جدي شد و «دوبي» پايتخت موقت اعلام گرديد.
در اين زمان شيخ راشد معاونت رياست جمهور و نخست‌وزيري را عهده‌دار بود.
از شيخ زايد در امارات متحده عربي با عنوان «پدر ملت» ياد مي‌كنند.
اكثر خارجيان بلندپايه‌اي كه شيخ زايد را ديده بودند از وي به عنوان مردي قاطع و آرام كه آرزوهاي بلندي براي ملت خود داشت نام برده‌اند.
وي در دوران حكمراني خود ساده و بي‌پيرايه به ميان مردم مي‌رفت و به درخواست‌هاي آنها گوش مي‌داد و نيازهايشان را برطرف مي‌ساخت.
وي بويژه از سال 1966 ميلادي بنيان‌هاي لازم براي يك كشور مدرن را پايه‌ريزي كرد و با طراحي ادارات مختلف دولتي، مباني دولت قدرتمندي را بوجود آورد.
وقتي در سال 2004 ميلادي بنيانگذار «ايالات متحده عربي» در سن 86 سالگي درگذشت، ‌در سراسر مملكت موجي از عزاداري به راه افتاد. وي را در صحن مسجدي با مرمرهاي عظيم سفيد رنگ به خاك سپردند كه سومين مسجد بزرگ جهان است. مسجد جامع شيخ زايد با مرمرهاي عظيم سفيد و ستون‌هاي حجاري شده زيبا و گنبد زرين يادآور مسجد «تاج‌محل» (يكي از عجايب هفتگانه جهان) است
اگرچه شيخ زايد از دنيا رفته است، اما فرزندانش كه دولت فدرال امارات متحده عربي را اداره مي‌كنند شباهت‌هاي زيادي به او دارند و راه او را ادامه مي‌دهند. مردم امارات تاكنون وفادارانه عشق و ارادت خود را به شيخ زايد نشان مي‌دهند.
شيخ خليفه فرزند ارشد شيخ زايد هم اينك رئيس دولت امارات متحده عربي است و شيخ محمد وليعهد ابوظبي و بلندپايه‌ترين مقام نظامي امارات است.


دکتر اسکندر دلدم نویسنده مقاله در صحرای دوبی 

برج خلیفه ، مرتفع ترین سازه ساخت دست بشر در دوبی

صاحب السمو الشیخ خلیفه رهبر امارات عربی متحده حفظ الله


نمایی از دوبی سرزمین شگفتی ها 

برج العرب 

صاحب السمو الشیخ محمدبن راشد آل مکتوم، معاون رئیس الدوله و نخست وزیر امارات متحده و حاکم دوبی  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر