سه‌شنبه

چه قدرتی باید آمریکا را تحریم کند؟

ایالات متحده آمریکا را سرمایه‌سالاران کلان اداره می‌کنند؛ شرکت‌هایی که گردش مالی بعضی از آنها از بودجه سالانه ده‌ها کشور جهان بیشتر است. سرمایه سالاران کلان صاحبان شرکت‌های عظیم نفتی و اسلحه‌سازی، هواپیمایی، نرم‌افزاری، بازرگانی و..... هستند.
در ایالات متحده آمریکا تعداد کلان سرمایه‌داران با درآمدهای سالیانه بالای 20 تا 100 میلیارد دلار را در یک فهرست هزار نفره لیست می‌کنند. این کلان سرمایه‌داران شرکت‌ های چند ملّیتی را اداره می‌کنند که زیرمجموعۀ آنها شرکت‌های ژاپنی و اروپایی هستند.
حتی در حالی که از رشد اقتصادی خیره کننده چین صحبت می‌شود، در حقیقت این شرکت‌های آمریکایی و چند ملّیّتی هستند که شعب خود را در چین مستقر کرده و با استفاده از نیروی کار بسیار ارزان چینی و انتقال آلودگی‌ های زیست محیطی به این کشور، به سودهای کلان خود می‌افزایند.
این کلان سرمایه‌داران و صاحبان شرکت‌های آمریکایی ـ چند ملیتی جای استعمارگران قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را گرفته‌اند.
امروزه فقط ملل جهان سوم و کشورهای عقب مانده شده تحت استعمار و استثمار زندگی نمی‌کنند، بلکه حتی مردم کشورهای به ظاهر پیشرفته صنعتی هم تحت استثمار این شرکت‌ها زندگی می‌کنند.
این شرکت‌ها با درآمدهای نجومی که سود بعضی از آنها به ده‌ها میلیارد دلار در سال می‌رسد و گردش مالی بعضی از آنها در یک سال بیشتر از یکصد میلیارد دلار است برای تضمین سودآوری خود به بازارهای مصرف و رشد روزافزون بازارهای مصرف و توسعه آنها نیازمندند.
برنامه‌های اقتصادی باید در جهت رشد تولید و توسعه فروش و سودآوری این شرکت‌ها تعیین شوند و اقتصاد با سیاست قرین می باشد. پس باید سیاستمدارانی اداره امور را در دست داشته باشند که به منافع این شرکت‌ها خدمت کنند.
هزینه‌های سنگین چند صد میلیون دلاری یک کاندیدای ریاست جمهوری را چه کسانی تأمین می‌کنند؟
هزینه‌های چند ده میلیارد دلاری نمایندگان کنگره در انتخابات را چه کسانی تقبل می‌کنند و می‌پردازند؟
هزینه‌های انتخاباتی فرمانداران ایالت‌های آمریکا را چه کسانی می‌پردازند؟ در انتخابات گذشته ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، که منجر به پیروزی باراک اوباما شد، بسیاری از نشریات آمریکایی از هزینه سرسام‌آور تبلیغاتی او پرده برداشتند و مشخص کردند شرکت‌های آمریکایی این هزینه بی‌سابقه در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پرداخته‌اند!
معلوم است وقتی چند شرکت نفتی نزدیک به 400 میلیون دلار صرف تبلیغات و کمپین انتخاباتی رئیس جمهور آینده می‌کنند تا کاندیدای مورد نظر آنها روی کار بیاید، این رئیس جمهور که در واقع به استخدام شرکت‌های اسپانسر خود درآمده است باید در طول مدت ریاست جمهوری در جهت منافع و مطامع آنها کار کند!
در ایالات متحده آمریکا عمده‌ترین شرکت‌ها کنسرن‌های نظامی سازنده هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن و سلاح‌های امحاء جمعی و سایر انواع جنگ‌افزارها هستند.
دیگر کمپانی‌های عظیم شرکت‌های نفت و گاز نظیر موبیل و تگزاس اویل هستند که با زیرمجموعه‌های خود در انگلستان و هلند تقریباً تمام منابع نفت و گاز جهان را کنترل می‌کنند.
تولیدکنندگان جنگ‌افزار برای استمرار تولید نیازمند بازار مصرف هستند و این بازار مصرف را باید وزارت جنگ آمریکا برای آنها ایجاد کند، به همین دلیل است که در تاریخ این کشور امپریالیستی دیده می‌شود که ایالات متحده تقریباً حتی یک روز را بدون جنگ نگذرانده است!
استخراج کنندگان نفت و تولیدکنندگان محصولات نفتی هم که از دهانه چاه نفت در عربستان و کویت تا باک بنزین اتومبیل‌ها در شهرهای اروپا و آمریکا را در اختیار دارند هر وقت سیاست‌های تولید و پالایش و فروش آنها اقتضا کند دولت آمریکا را وامی‌دارند تا به کشورهای صاحب نفت برای کاهش بهای نفت فشار بیاورد و یا صادر کنندگان محصولات مصرفی نظیر اتومبیل و انواع کالاهای سرمایه‌ای هر وقت مواجه با بنیه ضعیف مالی خریداران خود می‌شوند به دولت آمریکا دستور می‌دهند تا با بالا بردن بهای نفت و افزایش توان مالی کشورهای تولیدکننده نفت، امکان افزایش صادرات محصولات تولیدی آنها را ایجاد کند!
ما با زبان بسیار ساده و قابل فهم همگانی این سطور را می‌نویسم و جان مطلب در جهان سرمایه سالاری همین است که صاحبان ثروت اداره کننده سیاستمداران هستند و لاغیر.
توطئه در اوکراین برای سرنگونی دولت قانونی و روی کار آوردن مهره آمریکا (پوروشنکو) نیز در همین رابطه قابل ارزیابی است.
اوکراين بازار مصرفی بسیار خوبی برای تولیدکنندگان غربی اعم از اروپایی و آمریکایی است.
دولت آمریکا به هیچ وجه نقش خود در سرنگونی دولت قانونی اوکراین و روی کار آوردن مهره خود (پروشنکو) را انکار نمی‌کند.
بازار اوکراین تشنه سرمایه‌گذاری‌های وسیع شرکت‌های غربی و بازار بسیار مستعدی برای محصولات غربی است. شرکت‌های تولیدی غرب و سرمایه‌سالاران فقط در این اندیشه هستند و بهره‌برداری‌های سیاسی و نظامی نظیر وارد کردن اوکراین به اتحادیه اروپایی و ایجاد پایگاه‌های ناتو در این کشور را سهم سیاستمداران و نظامیان غربی تلقی کرده و مدیریت این بخش را به سیا و پنتاگون سپرده‌اند!
دخالت آمریکا در امور داخلی اوکراین و شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی در این کشور طی 10 ماه گذشته بالغ بر 5 هزار کشته و نیم میلیون آواره برجا گذاشته است.
چه کسی و چه نهادی و چه سازمان بین‌المللی باید به این مداخله‌جویی و جنایات آمریکا و هم‌پیمانانش رسیدگی و این کشور مداخله‌گر را تحریم اقتصادی کند؟!
ایالات متحده آمریکا پس از ماجرای 11 سپتامبر عراق و افغانستان را مورد حمله نظامی همه جانبه قرار داد و فقط تاکنون یک ميليون نفر غیرنظامی بی‌دلیل و بدون آنکه دخالتی در حادثه 11 سپتامبر داشته باشند قربانی انتقام کور آمریکا شده‌اند.
آمریکا که روسیه را به خاطر حمایت از روس‌تباران تحریم اقتصادی می‌کند خود به بهانه کشته شدن چند صد آمریکایی در ماجرای حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک صدها هزار افغانی و بیش از یک میلیون عراقی را به شهادت رسانده است، آیا با همین استدلال روسیه وظیفه ندارد از روس تباران حمایت کند؟
براساس کدام قانون بین‌المللی آمریکا قادر است بدون واهمه و ترس از مجازات هر عمل جنایتکارانه‌ای را انجام دهد، امّا سایر کشورها حق حمایت از شهروندان و اتباع خود را ندارند؟
از منظر دیگر آمریکا برخلاف قوانین بین‌المللی جمهوری اسلامی را تحریم اقتصادی کرده و حتی در مقاطعی از رسیدن دارو برای بیماران خاص و شیر خشک برای نوزادان جلوگیری کرده است.
بهانه آمریکا برای تحریم‌های غیرانسانی دست یافتن ایران به تکنولژی هسته‌ای است.
در حالی که ایران کلیه پیمان‌های بین‌المللی را امضاء کرده و حتی فراتر از پروتکل الحاقی تعهداتی را قبول کرده است؛ و رهبران ایران بارها اعلام کرده‌اند به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند (و خود آمریکایی‌ها بهتر از همه به این حقیقت آگاه هستند و با ماهواره‌های جاسوسی از هوا و با امکانات جاسوسی کلاسیک و مدرن از زمین، همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد کرده و می‌کنند) معهذا چون جمهوری اسلامی در مدار سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا قرار ندارد و از نظر سردمداران واشنگتن رام شدنی نیست باید برخلاف قوانین بین‌المللی محاصره اقتصادی شده و تحت تحریم‌های ظالمانه قرار بگیرد.
چه کسانی و چه نهادها و مؤسسات بین‌المللی باید آمريكا را تحریم کنند؟ آمریکا بزرگترین تولید کننده جنگ افزارهای غیرمتعارف در دنیا و بزرگترین فروشنده سلاح در جهان است. این کشور که داعیه دروغین پیش قراولی حقوق بشر در دنیا را دارد تنها کشوری است که در جریان جنگ امپریالیستی دوّم جهانی دو بار از سلاح ضد بشری هسته‌ای بر علیه مردم ژاپن در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرده است.
سلاح‌های ضدبشری همه ساله جان صدها هزار انسان را در جهان می‌گیرند و بیشترین قربانیان آن کودکان، زنان و غیرنظامیان هستند.
از مخرب‌ترین این سلاح‌های ضدبشری مین‌های ضدنفر است. در حالی که تقریباً همه کشورهای جهان پیمان منع تولید و استفاده از مین‌های ضدنفر و بمب‌های خوشه‌ای را امضاء کرده‌اند، ایالات متحده آمریکا که بزرگترین تولیدکننده بمب‌های خوشه‌ای و مین‌های ضدنفر است از امضای آن خودداری می‌کند.
چه نهاد و چه مؤسسه بین‌المللی باید آمریکا را به خاطر جنایات ضدبشری تحریم کند؟
ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در ناتو روز به روز سلاح‌های نسل جدید هسته‌ای و هیدروژنی تولید می‌کنند و پایگاه‌های جدید تهاجمی هسته‌ای در اروپای شرقی ایجاد کرده و روی طبل جنگ طلبی می زنند و هم زمان در تبلیغات خود ایران را به داشتن اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم می‌نمایند.
در جنگ ویتنام آمریکایی‌ها با بمب‌های  ناپالم (آتش‌زا) سراسر این کشور را در آتش جنایات خود سوزاندند که تقریباً همه بزرگسالان این کشور کشته شدند و در سال‌های پایان جنگ کودکان ویتنامی زیر 15 سال اسلحه به دست گرفته و با آمریکایی‌ها می‌جنگیدند.
آیا هیچ نهاد بین‌المللی آمریکا را به خاطر جنایات جنگی در کره و ویتنام و کامبوج و لائوس تحریم کرد؟
حمله به پاناما و به اسارت گرفتن نوریه‌گا رئیس جمهوری قانونی آمریکا و کودتا علیه سالوادور آلنده و یا کودتا علیه دولت قانونی احمد سوکارنو در اندونزی که منجر به کشته شدن بیش از یک میلیون نفر شد از کوچکترین جنایات فهرست طولانی مداخلات آمریکا در امور سایر کشورها و ملّت‌ها است.
چرا تاکنون آمریکا تحریم نشده و می‌تواند با آسودگی خاطر به یوگسلاوی حمله و با بمباران سنگین این کشور را ویران و تجزیه کند؟
فهرست دخالت‌های نظامی و جنایات ضدانسانی آمریکا بسیار طولانی است. نمونه ایرانی آن کودتای 28 مرداد 1332 و یا تجاوز نظامی به طبس و یا حمله موشکی به هواپیمای غیرنظامی ایران به شهادت رساندن زنان و کودکان و مسافران پرواز 655 ایران ایر می‌باشد.
چرا هیچ نهاد بین‌المللی ایالات متحده آمریکا را به خاطر دست یازیدن به جنایات ضدبشری آشکار تحریم نکرد؟
نتیجه ساده‌ای که از این بی‌تفاوتی نهادهای بین‌المللی بدست می‌آید و آشکار می‌شود این است که سازمان‌های بین‌المللی و نهادهایی چون سازمان ملل متحد و مؤسسات حقوق بشری و تشکیلات جهانی نظیر دادگاه بین‌المللی لاهه و صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و سایرین جملگی تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا و ابزار کاربردی سیاست‌های تجاوزکارانه آن است.
اکنون جا دارد کشورهایی چون جمهوری فدراتیو روسیه، جمهوری اسلامی ایران، چین، هند و بعضی کشورهای دیگر که توسط ایالات متحده  آمریکا جهت تخریب عقیدتی ـ سیاسی ـ اقتصادی ـ فرهنگی و اجتماعی و نهایتاً فروپاشی هدف‌گذاری شده‌اند، راهکارهای جدی برای مقابله با ترکتازی آمریکا بیندیشند تا اگر نمی‌شو د حاشیه امن برای اعمال سیاست‌های امپریالیستی و ضد انسانی آمریکا را کاملاً از بین برد، حداقل هزینه اقدامات مخرب ضدبشری واشنگتن را افزایش داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر