یکشنبه

رفع تحریم ها، تهدید یا فرصت ؟!

اگرچه صحبت از رفع کامل تحریم ها پس از تیرماه خوش بینانه است، اما بر فرض وقوع چنین امری، رفع تحریم نفتی ایران ممکن است حتی بهای نفت را به بشکه ای 20 دلار کاهش دهد !
جمهوری اسلامی که به خاطر تحریم های نفتی قادر به صادر کردن نفت خام استخراج شده خود نبوده است در این مدت بیش از سی میلیون بشکه نفت فروش نرفته خود را در نفتکش های متوقف شده روی آب را ذخیره کرده است و آگاهان پیش بینی می کنند در صورت اجرایی شدن رفع تحریم های نفتی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است این غول خفته بیدار شود و با سرازیر شدن نفت اضافی در بازاری که هم اینک نیز با اضافه عرضه نفت روبروست، بهای نفت به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.
در حال حاضر با کاهش رشد اقتصادی چین و اتحادیه اروپا و افزایش صادرات نفت عربستان سعودی بازار با ازدیاد عرضه مواجه است و افزایش صادرات نفت ایران نیز به این ازدیاد عرضه خواهد افزود و بهای نفت ممکن است به بیست و پنج و حتی بیست دلار کاهش یابد و این دور از انتظار نیست.
تحریم ها صادرات نفت ایران را از دو میلیون و پانصد هزار بشکه در سال 2012 به یک میلیون و یکصد هزار بشکه کاهش داد.
کاهش بهای نفت به نفع اقتصاد ایالات متحده و سایر مصرف کنندگان عمده نفت خواهد بود اما کشورهای صادر کننده نفت را متضرر و مواجه با بحران اقتصادی خواهد ساخت.
در مورد جمهوری اسلامی این کاهش احتمالی بهای نفت به این معنی است که حتی در صورت رفع تحریم ها و افزایش تولید و صدور نفت درآمد ایران تفاوت چشمگیری با دوران تحریم ها نخواهد داشت !
بنابراین مشخص نیست رفع احتمالی تحریم ها فرصت تازه ای برای اقتصاد ایران به ارمغان خواهد آورد و یا حتی به تهدید جدیدی تبدیل خواهد شد ؟!

طلیعه این کاهش قیمت از نخستین لحظه اعلام بیانیه لوزان دیده شده که بهای هر بشکه نفت را تا حدود 4 دلار کاهش داده است !   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر