چهارشنبه

صحت آمارهای دولت تدبیر و امید !

هر روز که برای خرید مایحتاج ضروری به مراکز خرید و بازارها و مغازه ها و میوه فروشی ها و بازارچه های گوشت و تره بار و امثالهم مراجعه می کنید می بینید نرخ مایحتاج زندگی افزایش پیدا کرده است .
خود دولت محترم تدبیر و امید هم هنوز یک گل شیرینی ایام عید نوروز از حلق مردم پایین نرفته نرخ وسایل نقلیه عمومی را بیست درصد افزایش داده و چنان روی قبوض آب و برق و گاز و تلفن امت همیشه در صحنه کشیده که اکثریت خانوارهای کم درآمد در پرداخت آن حیران مانده اند!
قیمت اتومبیل های ساخت وطن بین دویست تا هشتصد هزار تومان با اجازه دولت گران شده و نان و گوشت چنان افزایش قیمت پیدا کرده که از این پس باید نان و گوشت را در موزه ها تماشا کرد!
در چنین شرایطی که از اجاره خانه گرفته تا قیمت قبر و سوتین و نرخ بیمه شخص ثالث و روغن وازلین درمان و دارو هزار کوفت و زهر مار دیگر از نرخ آن در گران ترین شهر های جهان مثل توکیو و نیویورک و مسکو بالاتر رفته است و همین دیروز بانک جهانی نرخ تورم در ایران را در ردیف چهار کشور اول جهان قرار داد مسولین و مدیران دولت حاج حسن آقا روحانی که زمانی آمارهای حاج دکتر آقا احمدی نژاد را دروغ و کذب اعلام می کردند، مرتب می گویند نرخ تورم پایین آمده است!
یک ضرب المثل قدیمی نخ نما شده می گوید دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را؟!
حالا حکایت ما امت درگیر با افزایش روزمره قیمت هاست که نمی دانیم به چشمان خودمان و رشد تورم اعتماد کنیم و یا قسم آیه مسولین دولت در مورد پایین آمدن تورم!!
پیشنهاد ما این است که حداقل از دادن آمارهایی که با واقعیت نمی خواند خودداری کنید تا بیش از این آبروی علم ریاضی و علم آمار برده نشود!
مگر اینکه معتقد باشید علم ریاضی را هم بومی سازی کرده اید ، یا اینکه ریاضی هم مثل اقتصاد مال خر است!
یک دوست سیاستمداری در گذشته داشتم که می گفت آمار مثل مایوی دو تکه است ، همه چیز را نشان می دهد بجز قسمت های اصلی را !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر