سه‌شنبه

اندر حکایت زندانی شدن معاون اوّل دولت پاک !


وقتی خبر انتقال معاون اوّل حاج آقا احمدی‌نژاد رئیس دست پاک‌ترین دولت ایران از زمان مادها به اینطرف (به ادعای شخص رئیس جمهور سابق) را شنیدم بی‌اختیار یاد انگشتر عقیق و ته‌ریش سفید حاج آقا محمدرضا رحیمی که از نشانه‌های تمایز افراد مؤمن و متقی با غرب‌زده‌ها و لیبرال‌ها و سکولارها و سایر اقشار جامعه است افتادم.
نه تنها در اسلام، بلکه در سایر ادیان الهی و حتی مکاتب اجتماعی و آئین‌های غیرالهی هم انسان‌ها به پاکی و درستی و امانتداری و زندگی شرافتمندانه توصیه شده‌اند.
علی‌الخصوص در اسلام که پیامبر اعظم (ص) برای مکارم اخلاق مبعوث شده است اعمال غیرانسانی نظیر قتل نفس و دزدی و دروغگویی و سایر حرکات ضداجتماعی و ضدانسانی گناه محسوب می‌شوند و از مؤمنان به دین مبین اسلام و کسانی که روزی پنج نوبت به نماز می‌ایستند و با انگشتر عقیق به دست کردن و نتراشیدن ریش با تیغ اصلاح و پوشیدن پیراهن بدون یقه تظاهر به ذوب در اسلام شدن دارند انتظار بیشتری است که مطلقاً خود را به گناهان کبیره آلوده نکنند.
فرهنگ دینی ما و فرهنگ ملّی و ادبیات ما سرشار از توصیه به پاکی و درستی و درستکاری است.
پس چگونه است عده‌ای که به یمن استقرار اسلام و تأسیس حکومت دینی دایر مدار امور شده‌اند و به قول امروزی‌ها با استفاده از رانت دین و مذهب دستشان به بیت‌المال رسیده است توصیه‌های دین مبین اسلام و نص صریح قرآن مجید و احادیث نبوی و توصیه‌های امام علی (ع) و ائمه معصومین را نادیده گرفته و دست به اختلاس و دستبرد به بیت‌المال و رشوه‌خواری و تدلیس و تلبیس و زیرپا گذاشتن حقوق عمومی و بی‌عدالتی و غارت خزانه کشور و.... می زنند؟!
مگر انسان در این دنیا چقدر عمر می‌کند و در این عمر کوتاه به چه میزان پول و دارایی و ثروت نیازمند است که علیرغم برخورداری از ثروت و مکنت و شغل و مقام عالی و شهرت و قدرت، حریصانه با زیر پا گذاشتن شرع و عرف و دور زدن قانون و ملّت و دولت خود را به گناه آلوده می‌سازد؟
(پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: کسی که مالی را از راه غیرحلال به دست آورد آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود.)
آیه 6 و 7 سوره مبارکه «علق» می‌فرماید: «قطعاً انسان‌ها تمرّد و سرکشی می‌کنند، اگر خود را دارا و بی‌نیاز ببینند..»
شاید یکی از علل دست زدن افرادی که در سمت‌های مدیریتی قرار می‌گیرند، به اموال عمومی و بیت‌المال و اختلاس و دزدی و غارت و چپاول، رسیدن ناگهانی اشخاص و افراد نالایق به پست‌های بالا و به قدرت و ثروت است.
مؤسس و بنیانگذار جمهوری اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خود دعا می‌کند که خدا کند قبل از آنکه فردی در جایگاه و مقامی قرار بگیرد ظرفیت آن مقام را پیدا کند (نقل به مضمون)
در اوایل تشکیل حکومت جمهوری اسلامی انتظار می‌رفت مدیرانی که در سایه حکومت اسلامی مبتنی بر دین و مذهب به پست و مقام رسیده‌اند، چون نمازخوان و اهل رعایت واجبات دینی بوده و به قول عوام خدا ترس هستند، غارت بیت‌المال ـ اختلاس ـ رشوه خواری ـ خاصه پروری ـ دزدی از بودجه و مزایده و مناقصه‌های دولتی و اختلاس بانکی و زدوبند و خاصه‌پروری و پارتی بازی ووو.... برچیده شود و به جای حکومت معروف به هزار فامیل، حکومت مبتنی بر شایسته سالاری تشکیل و به فساد دولتی پایان داده شود.
متأسفانه علیرغم آنکه در تمام شهرها و روستاها و قراء و قصبات منابر نماز جمعه برپا و ائمه محترم جمعه مردم را به رعایت تقوا دعوت کرده و می‌کنند و در شبکه‌های مختلف تلویزیون روحانیون به موعظه پرداخته و بینندگان و شنوندگان را به خداترسی و پاکی  و عمل صالح دعوت می‌کنند و روزنامه‌ها و جراید و مجلات مملو از احادیث و روایات بزرگان دین برای توجه دادن انسان‌ها به نیکی و نیک رفتاری در همه امور زندگانی است، ملاحظه می‌شود اکثریت قریب به اتفاق غارتگران بیت‌المال و سوءاستفاده کنندگان از قدرت و اموال موسسات تحت مدیریت خود، اشخاص و افرادی هستند که از آنها انتظار دیگری می‌رود!
البته باید هم همینطور باشد، چون یک کارگر که در یک کارخانه با ماهی یک میلیون یا یک میلیون و دویست هزار تومان عرق می‌ریزد که دستش به جایی نمی‌رسد بخواهد سه هزار میلیارد تومان را یک نفس به بدن بزند! یا یک از کار افتاده تحت حمایت کمیتۀ امداد امام که زورش نمی‌رسد چندین نفتکش مملو از نفت و مازوت و گازوئیل و میعانات نفتی را به انضمام چند صد میلیون دلار و چند صد هزار میلیارد تومان را از کشور خارج کند! یا یک راننده مسافرکش که پول ندارد اتومبیل درب و داغان دهه 70 خود را بیمه شخص ثالث کند که کاره‌ای نیست بتواند برای متوفیات و اهل قبور بیمه‌نامه صادر کند و از شرکت بیمه اختلاس بفرماید!
ارکـان فلک فتـاده در دست ملوک          غولان همه جمعند در این شهر و بلوک
گفتم به فلک که رذل پرور شده‌ای               خندیـد کـه النـاس علـی دیـن ملـوک
انسان‌هایی که دست به بیت‌المال دراز می‌کنند، کارهای ضداخلاقی ـ ضد اجتماعی ـ خلاف دین و مذهب انجام داده و قوانین شرعی و عرفی را زیرپا می‌گذارند، آبرو و نام نیک را با پول و ثروت و دارایی که باید بگذارند و بدون آن و فقط با یک کفن از دنیا بروند معاوضه می‌کنند!
در قرآن مجید ـ دین مبین اسلام و در احادیث و روایات معصومین (ع) انسان‌ها به انجام کار نیک توصیه شده‌اند.
در ادبیات غنی ایران نیز تمام کتب ارزشمند و مجموعه‌ه ای شعری نظیر گلستان و بوستان سعدی مملو از حکمت و انذار و هشدار برای نیک زندگی کردن و نیک بودن است.
سعدی علیه‌الرحمه می‌گوید: «نام نیکو گر بماند زآدمی ـ به کزو ماند سرای زرنگار»
بدبختی در این است که همه کسانی که در این سال‌ها به جرم اعمال غیرقانونی اختلاس و ارتشاء و دزدی بیت‌المال و دور زدن ملّت و دولت (تحت پوشش دور زدن تحریم‌ها) سه هزار و ده هزار و بیست هزار و سی هزار میلیارد تومان را ربوده و یا برای خود و همسرشان حقوق ماهی هفتاد میلیون تومانی تعیین کرده‌اند مسلمان هستند.
من کاری به این افراد ندارم امّا خودم همیشه از پیامبر اعظم (ص) خجالت می‌کشیدم که قدمی برخلاف توصیه‌ها و آموزش‌های دینی بردارم. علاوه بر آنکه عالم محضر خداست و ما اگر طوری بازی کنیم که در معرض رصد دیوان محاسبات و یا نهادهای نظارتی و اطلاعاتی قرار نگیریم باید حواسمان باشد که در معرض دید الهی هستیم و علاوه بر آن هر کس به ویژه اگر به عنوان یک مدیر عالیرتبه حکومت اسلامی عملی خلاف و گناه‌آلود انجام دهد ضربه مهلکی به حکومت اسلامی و دین اسلام زده است.
شما ملاحظه کنید وقتی در کشورهای اسلامی این خبر پخش شود که یک مدیر عالیرتبه حکومت اسلامی بیت‌المال را مورد تعرض قرار داده و یا عملی خلاف اسلام انجام داده است چه لطمه‌ای به باور کسانی که جمهوری اسلامی را الگوی خود قرار داده‌اند وارد می‌شود.
این قبیل افراد فقط یک جرم حقوقی مرتکب نشده‌اند، بلکه به خاطر منافع شخصی، ثروت‌اندوزی، مفت‌بری، کسب قدرت و شهرت به آبروي اسلام و دولت اسلامی هم لطمات جبران‌ناپذیری می‌زنند.
کسانی که در مسئولیت‌های حکومت اسلامی قرار دارند، باید بدانند که اسلام به خاطر پیامبر اعظم (ص) جهانگیر شد. امروزه از آسیای میانه و از اروپا گرفته تا اندونزی و جنوب تایلند و فیلیپین و ترکستان چین و استرالیا و آفریقا و اقصی نقاط عالم روزانه میلیاردها بار مسلمانان بر حضرت محمد (ص) صلوات می‌فرستند و یک و نیم میلیارد مسلمان طوری از ایشان صحبت می‌کنند که گویا حضرت رسول اکرم از دنیا نرفته‌اند.
رمز رسوب عشق پیامبر در قلوب مسلمانان جهان چیست؟
چون پیامبر امین، درستکار، راستگو و صحیح‌العمل بود. لقب ایشان امین بود و ایشان را محمّد امین می‌نامیدند.
چرا کسانی که مردم را به تقوای الهی دعوت می‌کنند خود را بيشتر آلوده می‌سازند و دست به اختلاس و غارتگری می‌زنند؟
چرا کسانی که در جلسه هیئت دولت و در جلسات رسمی و در مجامع دیگر جلسه را با صلوات بر حضرت رسول اکرم (ص) آغاز می‌کنند و ختم آن را با صلوات اعلام می‌کنند از سیره حضرت رسول در امانت‌داری و راستگویی تبعیّت نمی‌کنند؟
اتفاقی که برای حاج محمدرضا رحیمی افتاد از نظر میزان سوءاستفاده مالی در قیاس با دزدی‌هایی که تا امروز گندش درآمده است رقم بزرگی نیست، امّا آلوده بودن معاون اوّل دولتی که حاج محمود احمدی نژاد آن را پاک‌ترین دولت ایران از زمان مادها به این طرف می‌نامید موجب ریزش سطح اعتماد عمومی به سایر مسئولین و مدیران شده است، علی‌الخصوص که مقامات قضایی از درگیر بودن عده دیگری از مدیران دولت‌های نهم و دهم در پرونده‌های مالی خبر داده‌اند، که در دست رسیدگی است.
جالب اینکه در کابینه‌های نهم و دهم حاج آقا احمدی‌نژاد یک نفر روحانی را هم به عنوان معلم اخلاق آورده بودند که قبل از تشکیل جلسات موعظه اخلاقی می‌کرده است!
مفاسد اقتصادی روی داده در جمهوری اسلامی مخصوص مملکت ما نیست، در بسیاری از کشورهای جهان سوم مدیرانی که به قدرت می‌رسند چون می‌دانند که این ریاست و مدیریت دائم‌العمر نیست سعی می‌کنند در مدت ریاست و مدیریت خود با آینده‌نگری (!) بار خود را طوری ببندند که تا صد پشت آنها احتیاج به کار کردن نداشته باشد!
باید توجه داشت که در کشورهای اروپایی (و حتی در شیطان بزرگ) و به ویژه کشورهای اسکاندیناوی فساد دولتی و اداری تقریباً ریشه کن شده، و این در حالی است که آنها بستر فکری دینی ـ مذهبی و ادبیات غنی ما را هم ندارند.
در رادیو تلویزیون‌های آنها نه تنها روحانیون و وعاظ سخنرانی نمی‌کنند و حتی نماز جمعه و تریبون‌های دینی هم ندارند، بلکه برعکس فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مملو از صحنه‌های بی‌دینی است و روزنامه‌ها و نشریات هم عکس‌های بی‌حجاب و حتی زنان نیمه برهنه چاپ می‌کنند!
پس چطور است که رتبه کشورهایی مانند سوئیس و سوئد و نروژ ـ دانمارک و فنلاند و فرانسه و انگلستان و سایرین در رأس فهرست کشورهای فاقد فساد اداری قرار دارد و متأسفانه مملکت ما که ام‌القرای جهان اسلام است در پائین این فهرست و در ردیف کشورهای دارای بالاترین میزان فساد اداری قرار دارد! باید توجه داشت که همه انسان‌ها اخلاقیات یکسان و مشترکی دارند. در همه انسان‌ها حرص و آز و شهوت سبقت گرفتن از دیگران در بدست آوردن پول و شهرت و مقام وجود دارد، و نمی‌توان گفت انسان اروپایی بطور ژنتیک پاک‌تر از انسان آسیایی و یا آفریقایی است.
علت عدم وجود فساد اداری در این کشورها وجود نظارت دقیق بر روند اداره امور کشور و صحت عمل مدیران توسط دستگاه‌های نظارتی و وجود مطبوعات آزاد است.
متأسفانه همین حاج آقا محمدرضا رحیمی را با داشتن پرونده سنگین قضایی در رأس دیوان محاسبات قرار داده بودند!
یعنی از کسی که پرونده مسایل مالی در قوه قضائیه داشت خواسته بودند دخل و خرج دولت و دولتیان را محاسبه کند!
روزنامه‌ها هم که وضعشان معلوم است. چطور می‌توان از روزنامه‌ای که حیات و مماتش به آگهی دولتی و یارانه دولتی وابسته است انتظار داشت سوءرفتار دولتی‌ها را رصد و رسانه‌ای کند؟
تازه اگر هم رسانه‌ای شجاعت به خرج دهد و قید یارانه و آگهی دولتی را بزند با یک شکایت دایره حقوقی وزارتخانه و یا مؤسسه و دایره دولتی و یا شرکت دولتی امتیازش بر باد می‌رود!
درسی که از این ماجرا باید آموخت این است که نباید به ته ریش و انگشتر عقیق و صلوات فرستادن اشخاص اعتماد کرد و اجازه داد با یک امضاء میلیاردها تومان ثروت ملّی را جابجا کند و اموال بانک را به حساب خود در کانادا بریزند و در کانادا برای خود خانه چند میلیون دلاری بخرند!
انشاءالله از این پس همانطور که از یک جوان در موقع استخدام به عنوان دربان و یا تلفنچی اداره، گواهی عدم سوءپیشینه مطالبه می‌کنند، موقع گماردن افراد به سمت‌های بالا هم، سوابق آنها را بررسی و پیشینیه آنها را از اداره تشخیص هویت آگاهی نیروی انتظامی و مقامات قضایی مطالبه کنند، تا کسی که قوه قضائیه سرگرم رسیدگی به پرونده مسایل مالی‌اش هست در رأس دیوان محاسبات و بعد در مقام معاون اوّل قوه مجریّه قرار نگیرد!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر