پنجشنبه

تایلند سرزمین لبخند

تای Thai به زبان بومی به معنی آزاد است و تایلند Thai Land به معنای سرزمین آزاد. تایلند نام رسمی کشور پادشاهی تایلند است که در گذشته «سیام» خوانده می‌شد، نام ملّی این کشور موانگ تای Muang Thai می‌باشد.مساحت کشور پادشاهی تایلند 514000 کیلومترمربع است و در مرکز سرزمین قاره‌ای آسیای جنوب شرقی قرار دارد.تایلند از دو قسمت متمایز تشکیل شده است. قسمت اصلی آن در شمال بانکوک (یعنی خلیج تایلند) واقع شده است، و در نتیجه فاصله زیادی از خطوط اصلی کشتیرانی دریای چین جنوبی و بنادر مهم سنگاپور و هنگ‌کنگ دارد، امّا قسمت جنوبی تایلند که تا مرز شمالی مالزی و عرض جغرافیایی 6 درجه شمالی می‌رسد، ساحلی به طول 960 کیلومتر در کنارۀ غربی خلیج تایلند دارد، که راه مواصلاتی خوبی برای خطوط اصلی کشتیرانی دریای چین جنوبی و مسیر سنگاپور ـ هنگ کنگ می‌باشد.از ویژگی‌های قسمت جنوبی تایلند این است که این سرزمین زیبا در منطقه تاپ ساکاته در کناره جنوبی مرز برمه (میانمار) بسیار باریک می‌شود بطوری که این ایده را بوجود آورده است تا در منطقۀ «کرا» کانالی برای ایجاد ارتباط میان اقیانوس هند و دریای چین جنوبی ایجاد نمایند.سرزمین تایلند از نقطه نظر قرار گرفتن در حد فاصل دو اقیانوس آرام و اقیانوس هند و هم جواری با دریای آندامان Andaman بسیار پرباران و دارای جنگل‌ها انبوه و مناظر بدیع طبیعی است که همه ساله میلیون‌ها توریست برای بازدید از طبیعت زیبای تایلند روانه این سرزمین می‌شوند.سواحل جنوبی تایلند، به ویژه در سواحل غربی هم جوار با دریای آندامان دارای جزایر بسیار زیبای متعددی است که به عنوان نمونه می‌توان از جزیره بسیار زیبا و توریستی فوکت Phuhkhet  نام برد که مساحتی برابر با مساحت سنگاپور دارد.تایلند از شرق به کشور لائوس و کامبوج و از جنوب با خلیج تایلند و شبه جزیره مالایا (عضو فدراسیون مالزی) ـ از غرب با خلیج بنگال (اقیانوس هند) و برمه (میانمار) و از شمال با رمه (میانمار) و لائوس همسایه است و مرزهای مشترک دارد. سراسر تایلند در منطقه آب و هوایی استوایی ـ حاره‌ای قرار دارد و دارای تنوع اراضی طبیعی و دربرگیرنده جنگل‌های مرتفع است.جمعیت تایلند نزدیک به 70 میلیون نفر برآورد می شود. براساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 2007 میلادی نزدیک به 66 میلیون نفر بوده است.کاوش‌های باستان‌شناسی حاکی از وجود تمدّن‌های درخشان بسیار کهن در این کشور است.

پادشاه محبوب 


پادشاه کنونی تایلند از سلسله چاکری و نهمین پادشاه از این سلسله است که به «رامای نهم» مشهور است. سیستم پادشاهی تایلند مشروطه سلطنتی و قدرت در دست مجلس و نخست‌وزیر است، امّا پادشاه این کشور به علت روحیه دموکرات منشی فوق‌العاده و نوع زندگی ساده و دوری از تشریفات و اعتقادات مذهبی بسیار محبوبیّت دارد و علاوه بر شأن پادشاهی، مردم تایلند وی را بالاترین مقام روحانی کشور می‌دانند. وی که دارای بیشترین دورۀ سلطنت در میان پادشاهان جهان است در طول مدت سلطنت خود تلاش زیادی برای رونق کشاورزی و بهبود وضعیت روستائیان تایلند به عمل آورده و موفق شده است علیرغم آنکه تایلند از نقطه نظر منابع طبیعی دارای ذخایر قابل ملاحظه‌ای نیست و از نفت و گاز و ثروت‌های طبیعی زیرزمینی بی‌بهره است تایلند را به یکی از ببرهای اقتصادی آسیای جنوب شرقی تبدیل کند.سلسله پادشاهی چاکری Chakri در سال 1782 میلادی با پادشاهی رامای اوّل تأسیس شد و پادشاه فعلی نهمین پادشاه این سلسله و به رامای نهم مشهور است.

آزادی ادیان


در تایلند اقوام و نژادهای گوناگون در کنار یکدیگر زندگی صلح‌آمیزی دارند در سال‌های گذشته، بر اثر تحولات و تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه هندوچین، مانند جنگ‌های ویتنام و لائوس و کامبوج و ... مهاجرین زیادی از این کشورها به تایلند سرازیر شدند.هم اینک نیز تایلند که به یکی از قطب‌های سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است مهاجرین زیادی که بیشتر آنها را نیروهای جویای کار از کشورهای همسایه (بویژه برمه) تشکیل می‌دهند در این کشور زندگی می‌کنند.در تایلند حدود 5/3 میلیون نفر مسلمان مالایو نژاد (بیشتر در جنوب کشور) و شماری مردم کامبوجی الاصل در شرق زندگی می‌کنند.چینی‌ها مهم‌ترین اقلیّت نژادی در تایلند هستند که 14 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.مالایوها از دیگر اقوام ساکن تایلند هستند که با 5 درصد جمعیت در قسمت‌های جنوبی تایلند ساکن هستند و بیشتر به کشت کائوچو و یا ماهیگیری می‌پردازند.اقوام دیگری نظیر بومیان چادرنشین در چیانگ مای و آخا Akha در ناحیه مثلث طلایی و مئو Meo و یا هومونگ Homong که لائوسی الاصل هستند در نزدیک مرزهای لائوس و قوم کارن Karen که به آنها یانگ Yang و یا کاریانگ Karing نیز می‌گویند برمه‌ای الاصل هستند که در نزدیک مرزهای برمه با تایلند زندگی می‌کنند. زبان مردم تایلند زبان تایی است و در جنوب کشور مسلمانان به زبان  مالایو (مالایی) هم تکلّم می‌کنند.تایلند یک کشور کشاورزی است و درصد شهرنشینان آن کم است.بانکوک پایتخت تایلند نزدیک به 5/6 میلیون نفر جمعیت دارد. تایلندی‌ها آن را کرونگ تب (شهر فرشتگان) می‌نامند. شهرهای مهم دیگر تایلند عبارتند از: چیانگ مای Chiang Mai که مرکز مهم تجاری و توریستی است و در 500 مایلی شمال بانکوک واقع است. سونکلا Songkhla در 815 مایلی جنوب بانکوک با آب و هوایی دلپذیر از دیگر شهرهای مهم تایلند است.شهر بندری فوکت Phuket مرکز استان پوکت در جنوب غربی تایلند و مهم‌ترین بندر توریستی کشور در ساحل اقیانوس هند است و از این بندر کائوچو، قلع و ذغال صادر می‌گردد.

تایلند اولین تولیدکننده!


تایلند بزرگترین تولید کننده برنج در جهان است و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی به کشورهای گوناگون جهان از جمله روسیه، چین، ایران، کشورهای خاورمیانه و ... برنج صادر می‌کند. این کشور اولین تولید کننده کائوچو، اولین تولیدکننده شکر خام، دومین تولید کننده اتومبیل‌های وانت (وانت‌بار)، سومین صادر کننده گوشت مرغ، سومین تولید کننده دستگاه‌های تهویه هوا (پس از آمریکا و چین) اولین تولیدکننده میگوی پرورشی، اولین تولید کننده قلع و دارای بزرگترین صنایع تبدیلی کشاورزی، دامداری و شیلات جهان و دارای بزرگترین ناوگان صیادی در منطقه جنوب شرقی آسیا است. شهر بانکوک مرکز کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اسکاپ) و مقر آسیایی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) است و به خاطر ثبات سیاسی و اقتصادی به مرکز سرمایه‌گذاری‌های عظیم خارجی تبدیل شده است.مردم تایلند مردمی سخت‌کوش، آرام و اهل تعامل با بیگانگان هستند و همین عوامل به اضافه ثابت بودن و پائین بودن قیمت‌ها موجب هجوم گردشگران خارجی و رشد صنعت توریسم این کشور شده است.

دین و مذهب


مذهب رسمی کشور تایلند که حدود 95 درصد مردم این کشور پیرو آن هستند شاخه تراوادا Thravada از آئین بودیسم است.این شاخه مذهبی سالهای 483 تا 503 قبل از میلاد توسط فردی که از خاندان‌های آریستوکرات ثروتمند جنوب نپال بود براساس آئین بودا پایه‌گذاری شد.بودیسم در جهان امروز به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود. 1ـ مکتب تراوادا Thravada که در تایلند، سریلانکا و برمه (میانمار) پیروان فراوان دارد.2ـ مکتب ماهایانا Mahayana که پیروانش در چین و ژاپن و کره و اندکی در هندوستان هستند.در تایلند با وجود تقریباً همگانی بودن مکتب تراوادا مجدداً این مکتب به دو شاخه تقسیم شده است.اول: مکتب ماهانیکایا Mahanikaya که تسامح و تساهل بیشتری برای پیروانش دارد و فرهنگ اکثریت مردم تایلند را تشکیل می‌دهد.دوم: مکتب بنیادگرایانه و سخت‌گیر تامایوت Thammayut که حدود 10 درصد مردم بودایی پیرو آن می‌باشند.در فرهنگ دینی و اجتماعی مردم تایلند 5 گناه کبیره وجود دارد که ارتکاب به آنها بسیار زشت و مذموم شمرده می‌شود:1ـ قتل نفس، 2ـ دروغگویی، 3ـ دزدی اموال دیگران، 4ـ صرف مشروبات الکلی، 5ـ اختیار زن دوّم.اکثریت مردم معتقد به مذهب رسمی کشور می‌کوشند از ارتکاب به این اعمال خودداری کنند، البته همانطور که در همه جوامع بشری دیده می‌شود این اتفاقات در تایلند هم روی می‌دهد، امّا براساس آمار و ارقام بسیار ناچیز و نادرست است و بیشتر زندانیان محبوس در زندان‌های تایلند خارجی‌هایی هستند که دست به قانون شکنی زده‌اند.البته دستورات دینی دیگری هم رعایت می‌شود که از حوصله بحث ما خارج است. به طور مثال حیوان آزاری در آئین مردم تایلند منع شده است و به همین خاطر هنگام قدم زدن در معابر شهرهای تایلند ملاحظه می‌شود حیوانات نظیر سگ و گربه در آرامش در رفت و آمد هستند و یا دراز کشیده و خوابیده‌اند و اکثر مردم و رستوران‌دارها آنها را تغذیه می‌کنند.

مقام روحانی پادشاه


پادشاه تایلند در نزد مردم این کشور محبوبیّت ویژه‌ای دارد و علاوه بر مقام سلطنتی دارای عالی‌ترین مقام روحانی کشور است.انجمن بودائیان تایلند در سال 1934 میلادی تأسیس شد و تحت سرپرستی پادشاه است.شمار بودائیان تایلند نزدیک به 60 میلیون نفر می‌باشد.مبدأ تقویم تایلند تاریخ وفات «بودا» است. علاوه بر بودائیان که اکثریت قریب به اتفاق مردم تایلند را تشکیل می‌دهند، مسیحیان و پیروان مذاهب هندو، کنفوسیوس و برهمایی و سیک هم در تایلند از آزادی مذهب برخوردار هستند. مهم‌ترین اقلیت دینی تایلند مسلمانان هستند.

اسلام در تایلند


مسلمانان تایلند در بخش‌های جنوبی این کشور که از منابع طبیعی سرشاری نظیر کائوچو ـ ماهی و مواد معدنی برخوردار است، یعنی در 4 استان هم مرز با مالزی به اسامی پتانی ـ یالا ـ نارایتوارت و ساتون زندگی می‌کنند.ده درصد مردم تایلند مسلمان هستند، و مهم‌ترین جشن ملی و مذهبی مسلمانان تایلند جشن میلاد نبی اکرم حضرت محمد مصطفی (ع) است که هر سال در ماه اکتبر در یکی از پارک‌های بزرگ و معروف تایلند که مجاور پارلمان تایلند در بانکوک است جشن گرفته می‌شود. براساس سنت این جشن توسط ولیعهد تایلند افتتاح می‌شود و هم زمان با این رویداد ده‌ها هزار مسلمان از نقاط مختلف کشور به بانکوک مسافرت می‌کنند.در تایلند بیش از 3400 مسجد وجود دارد که از معروف‌ترین آنها در شهر تایلند می‌توان به مسجد هارون، مسجد جامع‌الخیر، مسجد دارالامان، مسجد دارالمتقین و مسجد روح‌الله نام برد.در پایتخت تایلند بیش از دویست مسجد فعال وجود دارد. مسلمانان در مجلس (پارلمان) تایلند نماینده (در بعضی دوره‌ها بیش از 15 نماینده) دارند و در صحنه سیاسی کشور هم فعال می‌باشند. نور محمد ماتا رئیس پارلمان تایلند که یک مسلمان بود در سال 1376 به ایران آمد. همچنین سورین پتیوان وزیر خارجه این کشور هم که مسلمان بود در سال 1378 به ایران آمد.

شیعیان تایلند


بیش از 30 هزار نفر از مسلمانان تایلند شیعه هستند. شیعیان بومی تایلند از اعقاب مرحوم شیخ احمد قمی می‌باشند که در آغاز قرن هفدهم میلادی از ایران به تایلند رفت. در آن زمان تایلند را «سیام» می‌گفتند. شیخ احمد قمی به دلیل ابراز لیاقت در امور فرهنگی، تجاری و سیاسی از سوی پادشاه سیام (تایلند) به مقامات عالیه از جمله وزارت اعظم رسید.مرقد مطهر آن بزرگوار اکنون در محل کالج تربیت معلم شهر «آیونایا» قرار دارد.شهر آیونایا را امروزه «تونبوری» می‌نامند.مساجد معروف این منطقه شیعه‌نشین عبارتند از:مسجد جامع «پاتونک تام» ـ مسجد «امامباره» ـ مسجد «قودی لانگ» ـ مسجد «الهدی» ـ مسجد «الفلاح» ـ مسجد «روح‌الله» با وسعت 200 مترمربع که در ژوئیه 2007 میلادی به یاد امام راحل ساخته شده است و مسجد  «امام حسین» (ع) در شهر «ساتون». همچنین حوزه‌های علمیه شیعی در تایلند فعال هستند که توسط روحانیون تایلندی تحصیل کرده در حوزه‌های علمیه قم و مشهد اداره می‌شوند. حتی برای طلاب دختر تایلندی هم حوزه علمیه (مدرسه اسلامی المهدیه) بصورت شبانه‌روزی دایر است. 

آموزش و فرهنگ


در تایلند به آموزش و فرهنگ اهمیت زیادی داده می‌شود و براساس قانون تعلیمات اجباری آموزش و پرورش تحصیل بین سنین 7 تا 16 سالگی با احتساب دوره کودکستان رایگان است.علاوه بر مدارس دولتی مدارس بین‌المللی هم در تایلند فعالیت دارند و همچنین 23 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی سراسری در تایلند به آموزش جوانان سرگرم هستند.در تایلند تیراژ و تنوع روزنامه‌ها بسیار بالا است و روزنامه‌ها با تیراژهای بین دویست هزار تا یک میلیون نسخه منتشر می‌شوند. برای نمونه روزنامه Ban Muang دارای 200 هزار نسخه تیراژ روزانه و روزنامه دیلی نیوز Daily News روزانه 800 هزار نسخه و Thai Rath که قدیمی‌ترین روزنامه تایلند است نزدیک به یک میلیون نسخه تیراژ روزانه دارد. تلویزیون تایلند دارای 11 کانال دولتی و ده‌ها کانال خصوصی و کابلی است.

رشد اقتصادی تایلند


تایلند در 4 دهه گذشته توانسته است به سطح بالایی از رشد با ثبات اقتصادی دست یافته و از کشورهایی چون مالزی و اندونزی پیشی گرفته و عنوان پنجمین ببر اقتصادی آسیا را به دست بیاورد.رشد اقتصادی تایلند که این کشور را در ردیف 20 کشور اول صادر کننده جهان قرار داده است باعث گردیده تا بانک جهانی این کشور را از لیست کشورهای فقیر خارج کند. کارشناسان علل موفقیت‌های چشمگیر تایلند در دستیابی به رشد چشمگیر اقتصادی و پیشرفت‌های همه جانبه را در موارد زیر فهرست کرده‌اند:اقتصاد محور بودن دولت (تعهد قوی دولت به اهداف اقتصادی و تلاش مداوم برای موفقیت برنامه‌های اقتصادی)عدم دخالت سیاست به عنوان عنصر مزاحم در رشد اقتصادیدولت کوچک و کارآمد و کم‌هزینه به عنوان ایفاگر نقش موتور محرک در ساخت زیربناهای لازم برای توسعه اقتصادی کشوررهبری مستمر و با کفایت پادشاه به عنوان مظهر اتحاد ملّیتکثیرگرایی و وجود دموکراسی پارلمانی و ایجاد نظام سیاسی کثرت‌گرا.وجود اجماع کلی بین همه نیروهای سیاسی و احزاب در امر سیاست‌های کلان امنیت ملّیاستفاده از نخبگان در مدیریت‌های سیاسی و اقتصادیآزادی بیان مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی و فضای باز سیاسی (که فساد مالی و اداری را کنترل کرده و می‌کنند).عدم ورود دولت تایلند در سیاست‌های منازعه و مناقشه برانگیز با سایر کشورهاوجود نظام قضایی مستقل و توصیه‌ناپذیر.حمایت از اصل مالکیت فردیحفظ ارزش پول ملّی تایلند (بات).و....آنچه گفته شد مختصری از مطالعات و مشاهدات و مسافرت‌های مکرّر اینجانب به تایلند به عنوان یک روزنامه‌نگار است و اگر بخواهم در مورد سایر کامیابی‌های این ببر اقتصادی آسیا سخن بگویم در حوصله یک مقاله نمی‌گنجد و نیاز به تألیف چندین جلد کتاب است. بنابراین افراد بی‌اطلاع نباید براساس شنیده‌های اغراق‌آمیز مطالبی بر زبان بیاورند که به مضحکه می‌ماند! آیا آمریکا (شیطان بزرگ!) و هم‌پیمانانش به مسافران ایرانی سوبسید می‌دهند تا مسافرت ارزان به تایلند داشته باشند؟!یا اینکه درایت و مدیریت دیوانسالاران نخبه و کارآمد موجب شکوفایی اقتصاد این کشور و تبدیل آن به یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان جهان و پائین آمدن هزینه زندگی در این کشور شده است؟!محض اطلاع باید بگویم که هم اینک بسیاری از بازنشستگان جهان از ژاپن و اروپا و آمریکا و اخیراً از روسیه چون نمی‌توانند با حقوق بازنشستگی خود زندگی راحتی در کشورشان داشته باشند به تایلند مهاجرت کرده و این کشور را برای اقامت انتخاب کرده‌اند.بطوری که در بعضی شهرهای تایلند حضور سایر ملیت‌ها مثلاً روس‌‌ها چشمگیر است که برای خود فروشگاه‌ها و محله‌های مخصوص براه انداخته و حتی نشریات ویژه خود (به زبان روسی) را منتشر می‌کنند!
در پایان:
قدر مجموعۀ گل مرغ سحر داند و بس                      
نه هر آنکو ورقی خواند معانی دانست!

دکتر اسکندر دلدم نویسنده مقاله در یکی از معابد زیبای تایلند


اعلیحضرت پادشاه محبوب تایلند 



                                   




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر