چهارشنبه

ضعف شدید سیستم آموزش و پرورش در رژیم شاهنشاهی

یکی از نقاط ضعف بزرگ رژیم گذشته که مورخین برجسته جهان نظیر حاج آقا خسرو معتضد مورخ السلطنه کمتر به آن اشاره کرده و نادیده گرفته اند بی توجهی رژیم شاهنشاهی به آموزش و پرورش می باشد که خوشبختانه در رژیم اسلامی این نقیصه به نحو احسن جبران شده است !
در رژیم شاهنشاهی که از آن به صفت طاغوتی و وابسته به استکبار و رفیق گرمابه گلستان اسرائیل نام برده می شود افراد کارآفرین و خلاق و مبتکر پس از سال ها تجربه اندوزی و زحمات شبانه روزی سرمایه ای جمع کرده و با اضافه کردن آن به اموال پدری و ارث و میراث و تجمیع پول های خانواده و یا با گرفتن شریک موسسه و شرکت و کارخانه ای را سرپا می کردند و ضمن کار و تولید و کمک به اقتصاد مملکت، برای گروه کثیری از هموطنان خود شغل ایجاد می کردند.
نمونه این افراد برادران خیامی بود که کار خود را در مشهد با یک مغازه پنچرگیری و تعویض روغن شروع کردند و بعد فروشنده لوازم یدکی اتومبیل شدند، سپس در تهران خیابان چراغ برق یک دفتر واردات لوازم یدکی برپا کردند و عمده فروش شدند و خلاصه اینکه پس از سال ها تجربه اندوزی در امور مربوط به اتومبیل و گردآوری سرمایه آستین بالا زده و کارگاه مونتاژ اتومبیل هانتر انگلیسی ( در ایران موسوم به پیکان ) را تاسیس نمودند. 

این دو برادر چون پرورشی نبودند و با زد و بند و توصیه از مابهتران کارخانه دار نشده بودند و آموزش های لازم برای غارت جیب مشتری را هم ندیده بودند اتومبیل تولیدی مرغوب و ایمن و مطمئن را با سود بسیار اندکی می فروختند و رعایت حال مصرف کنندگان را می کردند !

در حالی که بر اساس نوع مرغوب ( ! ) آموزش و پرورش پس از انقلاب 57 از کیفیت اتومبیل های ساخت داخل به منظور سودآوری بیشتر کاسته شد و قیمت آن هم برابر با یک BMW روز و پیشرفته آلمانی و یا یک تویوتای ژاپنی گردید !
صد رقم هم عوارض گوناگون به بهای آن افزودند تا خریدار به خاطر پول کلانی که داده است قدر اتومبیل خود را بداند !
یا آقای خسروشاهی که کاسب مومن و متقی بازار بود و به ابتکار و سرمایه شخصی هولدینگ گروه صنعتی مینو را راه اندازی کرد و ایضا آقای لاجوردی موسس گروه صنعتی بهشهر و حاج آقا ایروانی موسس کفش ملی و صدها و صدها کارآفرین دیگر . . .
این افراد به دلیل ضعف شدید سیستم آموزشی ( ! ) راه های مفت بری و یک شبه مولتی میلیاردر شدن در رژیم گذشته راه های رانت خواری و ساخت و پاخت با روسای بانک ها و گرفتن میلیاردها وام ارزی و ریالی بدون گذاشتن وثیقه و دریافت زمین دولتی و امکانات و خدمات رایگان و سایر ترفندهای علمی - اقتصادی ( ! ) را یاد نگرفته بودند و به همین خاطر با آوردن سرمایه و ثروت پدری و خانوادگی ، و بدون آویزان شدن به بیت المال و غارت خزانه بانک ها به تاسیس کارخانه و کارآفرینی می پرداختند !
علاوه بر ضعف شدید سیستم آموزشی که خدمتتان عرض شد ؛ رژیم گذشته در سیستم پرورشی هم ضعیف بود و رژیم گذشته در طول سی و هفت سال سلطنت محمدرضاشاهی حتی نتوانست یک شخصیتی مثل محمدرضا خاوری ( مدیرعامل متواری بانک ملی ) پرورش بدهد تا چه برسد به پرورش امثال بابک زنجانی و مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان !
خوشبختانه در جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش توجه کافی شده است و راه های گرفتن وام های چندمیلیارد دلاری و چند هزار میلیارد تومانی بدون سپردن وثیقه و با سود صفر درصد به علاقمندان آموزش داده شده است و با همین آموزش ها عده زیادی به موفقیت رسیده و بار خود و هزار پشت خود را بسته اند !
الحمدلله به مسئله پرورش هم توجه کافی شده و هزاران غارتگر بیت المال و چپاولگر و رانت خوار و سارق دکل های نفتی و زمینخوار و جنگل خوار و دریا خوار و رشوه بگیر و پورسانت بگیر از شرکت های نفتی خارجی پرورش داده شده اند !
در مقاطع تحصیلی پائین تر هم شرایطی ایجاد شده که خود مردم به تحصیل داوطلبانه انواع حرف و صنایع ظریفه جهت گذران زندگی روی آورده اند و با فراگیری فنون لازم مشغول کار شده اند . ( خوداشتغالی ! )
در واقع مدیران و مسئولان آموزش دیده مملکت ، که خود و اعضای خانواده و بستگان و وابستگانشان سرگرم پرورش حساب های بانکی شخصی بوده و وقت اضافی را هم صرف گرفتن حقوق های نجومی کرده و می کنند ؛ کار آموزش و پرورش متقاضیان فعالیت های اقتصادی خرد را بر عهده خود علاقمندان گذاشته اند و با سپردن کار مردم به مردم ( که در اقتصاد آزاد بر آن تاکید شده است ) موجب رونق محیط کسب و کار شده اند !
اگر در صنایع بالادستی ( ! ) پرورش رانت خواران و چپاولگران منابع ملی و غارتگران بیت المال و آموزش راه های خالی کردن خزانه بانک ها و هشتصد میلیارد دلار پول فروش نفت و دور زدن تحریم ها ( دور زدن ملت ! ) باعث شده تا کارگر سابق کارخانه پیکان صاحب تقریبا تمام صنایع پتروشیمی کشور شود و شخصی که کفش لنگه به لنگه پا می کرد صاحب قصر لیست سی میلیون دلاری در شمال تهران و هواپیمای اختصاصی گردد ، آموزش راه های حقه بازی و پدرسوخته گری در صنایع و حرف پائین دستی و مشاغل خرد هم موجب پرورش جیب برها و کیف قاپ ها و زورگیر ها و رونق بازار کسب و کار این چنینی در کشور شده است !!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر