چهارشنبه

اظهارات فیدل کاسترو در ملاقات با رهبر کاتولیک های جهان


روزنامه های کوبا از لحظات نخست اعلام درگذشت فیدل کاسترو رهبر اسطوره ای کوبا اقدام به انتشار ویژه نامه هایی کرده و در صفحات این ویژه نامه ها مطالب تاریخی از مبارزات فیدل و حوادث زندگانی او درج کردند .
از جمله روزنامه اصلی کوبا ، گرانما ، صفحات ویژه ای با مطالب خواندنی و عکس های اختصاصی منتشر کرده است .
در یکی از این گزارشات به ملاقات پاپ ژان پل دوم با فیدل کاسترو در سفر او به کوبا اشاره شده است .
به نوشته گراناما در ملاقات فیدل کاسترو با پاپ اعظم ژان پل دوم در سال 1998 رهبر کاتولیک های جهان جملات قابل تاملی رد و بدل شد .

در این ملاقات همانطور که رسم نمایندگان خودخوانده خدا بر روی زمین است پاپ ژان پل دوم از باب ارشاد و نصیحت به فیدل کاسترو گفت: " آیا شما به کلیسا ایمان دارید؟"

فیدل که دست پاپ را خوانده بود با زیرکی جواب داد :
" آیا شما خود به خداوند ایمان دارید ؟! "
پاپ که از این پاسخ جا خورده بود چند لحظه ای سکوت کرد و سپس گفت : 
" مردم عادی به خداوند ایمان دارند ، چطور ممکن است من در مقام جانشین عیسی مسیح ( ع ) به خدا ایمان نداشته باشم ؟ "
سپس کاسترو گفت :
" خیالم راحت شد زیرا به خاطر سکوت شما در برابر تجاوزات نظامی امریکا در گوشه و کنار جهان و کشتار انسان ها و نشان ندادن واکنش در برابر این جنایات و عدم حمایت از مظلومین جهان تصور می کردم شما بی خدا هستید ! "


پاپ که از سخنان کاسترو برآشفته شده بود و این عبارات را توهین به خود و پیروان کلیسای کاتولیک تلقی می کرد خواست جلسه ملاقات با کاسترو را ناتمام بگذارد و برود ، اما کاسترو او را به تحمل و نشستن دعوت کرد و خطاب به او گفت :
" اگر شما خود را نماینده عیسی مسیح پیامبر خدا در زمین می دانید و معتقد هستید هفتصد میلیون نفر در جهان پیرو دارید و بسیاری از رهبران جهان و از جمله رئیس جمهور آمریکا و مقامات این کشور به شما ایمان دارند و جایگاه شما را تقدیس می کنند از آن ها بخواهید هزینه های جنگی را کنار گذاشته و در مبارزه با فقر و نجات انسان ها به کار بگیرند ! "
پاپ جواب داد :
" کلیسا در سیاست دخالت نمی کند ! "
و در اینجا کاسترو تیر خلاص را شلیک کرد و خطاب به پاپ گفت :
" اگر کلیسای کاتولیک با هفتصد میلیون در سیاست دخالت نمی کند و کاری به سرنوشت مردم و بلایی که امپریالیسم غرب و سرمایه سالاران بر سر فقرا و کشورهای جهان سوم می آورند ندارد ، پس چنین کلیسایی یک نقش فانتزی و تشریفاتی دارد و چیزی شبیه تشریفات جشن سال نو و یا هالوین و روز شکرگزاری و امثال آن است و چنین کلیسایی چکار به ایمان من دارد ؟
البته که من به چنین کلیسایی ایمان ندارم ، زیرا اهل تشریفات و مراسم فانتزی نیستم ! "
پس از این ملاقات پاپ ژان پل ( پاپ قبلی ) در بازگشت به رم خطاب به خبرنگاران گفت :
" اگر چه کاسترو به کلیسا ایمان ندارد اما به تصور من از انسان های مورد توجه خداوند می باشد ! "














منبع : ویژه نامه گرانما

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر