چهارشنبه

دعوت هالیوود از باباپنجعلی !!


معمولا هنرمندان برجسته جهان محبوبیت خود را فقط مدیون نقش بازی کردن در جلوی دوربین سینما و تلویزیون نیستند و چون به شهرت می رسند ( و ثروت ) تلاش می کنند از شهرت و ثروت و محبوبیت و نفوذ اجتماعی خود در جهت بهبود اوضاع اجتماع و هموطنان خود و حتی جهانیان استفاده کنند؛ مثلا ملینا مرکوری هنرپیشه برجسته یونانی سالهای متمادی با حکومت استبدادی سرهنگ ها در یونان مبارزه می کرد و مردم را علیه دیکتاتوری می شوراند ، یا بریژیت باردو ستاره اسطوره ای فرانسه که پیشرو حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات در جهان است، یا همین خانم جنیفر لوپز و یا انجلینا جولی و براد پیت که هم و غم خود را صرف جلب حمایت از آوارگان و کودکان بی سرپرست جنگ زده کرده اند . . . 
مثال در این موارد بسیار است؛ این عزیزان ( کفار غربی ! ) همه فعالیت هایشان در جهت منافع مردم است و کاری با حکومت ها و دولت ها ندارند و به اصطلاح اهل پاچه خواری نیستند و چون دارای تحصیلات آکادمیک عالیه هستند مسائل را درست تشخیص می دهند و به همین دلیل درست حرف می زنند و درست عمل می کنند و چون افرادی صحیح العمل و باشعور و مردمی هستند، بدون آنکه هدف مطرح کردن خود را داشته باشند همیشه در سطح جهانی مطرح و محبوب جهانیان می باشند ! 
خوشبختانه ما هم در جمهوری اسلامی از این قبیل هنرپیشه ها کم نداریم که یک نمونه آن علیلرضا خمسه خمسه معروف به بابا پنجعلی است !
مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی که از فراگیر شدن ماهواره در ایران و میخکوب شدن امت همیشه جلوی تلویزیون (!) و محبوبیت سریالهای تلویزیونی خوش ساخت ترکیه ای و کره ای ( کره جنوبی ) و شبکه های فارسی زبان ناراضی هستند و رواج برنامه های این ماهواره ها را عامل همه مصیبت ها در کشور ( از شیوع مواد مخدر در میان نوجوانان گرفته تا پایین آمدن سن فحشا به زیر سن هشت - نه سال و کلیه مشکلات اقتصادی و فساد اداری و مالی و اخلاقی و فرهنگی و غیره و ذالک . . . ) می دانند برای از رو بردن برنامه های ماهواره ای و در رقابت با سریالهای پربیننده ترکیه ای و غربی با استفاده از نبوغ خاص خود به حمایت از فیلم سازان و برنامه سازان خلاق و مبتکر و نابغه پرداخته و آنها هم به نوبه خود با خلق آثار حیرت انگیزی چون سریال " پایتخت " اعجاب جهانیان را برانگیخته اند !
البته قصد ما نقد و بررسی سریال پوچ و بی محتوای پایتخت نیست که در یک روستای شمال ساخته شده و در این نوار متحرک ( مملو از آگهی ) لهجه و فرهنگ هموطنان مازندرانی را به سخره گرفته و آنها را افرادی زمین خوار و گاگول و فرصت طلب نشان می دهد !
آنچه مرا به نوشتن این چند سطر ترغیب کرد مقاله ای از علیلرضا خمسه خمسه بازیگر نقش مشکل و حساس و خطیر باباپنجعلی در این سریال تلویزیونی است که برای رو کم کنی سریالهای پربیننده خارجی ماهواره ای ساخته شده است !
خمسه خمسه ( به اصطلاح هنرپیشه ) در صفحه آخر روزنامه همشهری ( تبلیغ نامه اختصاصی شهردار مشهدی تهران که با پول عوارض پردازان تهرانی چاپ می شود ! ) مورخ پانزده تیرماه نود و چهار خواستار گران کردن آب مصرفی امت همیشه در صحنه شده است !
بابا پنجعلی در این یادداشت استدلال کرده که برای مقابله با خشکسالی و کمبود و نبود آب در شهرهای بزرگ و کوچک بهترین راه حل گران کردن آب است ! ( تا لابد مردم منبعد برای خوردن یک لیوان آب مجبور به گرفتن وام بانکی شوند ! )
به این میگن : هنرمند مردمی ، آنهم از نوع فهیمش !!
در ایران راه حل همه مشکلات را در گرانسازی نرخ کالاها و خدمات می دانند . فی المثل سوء مدیریت و فساد مالی کارخانجات اتومبیل سازی ( فرقون سازی ! ) را دچار بحران مالی و کمبود نقدینگی می کند فورا نرخ فروش اتومبیل های حادثه آفرین و مرگبار را به پایه نرخ فروش یک دستگاه مرسدس بنز در خارج می رسانند !
سالی یک میلیون اتومبیل عقب افتاده ( ازلحاظ تکنولوژی روز ) و پرمصرف را به خیابان ها می ریزند و عقلشان نمی رسد که این ابو طیاره ها سوخت می خواهند، بعد می گویند مصرف سوخت هرسال بالا می رود و باید با گرانسازی مصرف آن را کاهش داد !
این مدیران ناکارآمد و ناتوان که نتوانسته اند جلوی تاراج میلیاردها دلار و صدها هزار میلیارد تومان دارایی های بیت المال توسط صاحبان زور و تزویر را بگیرند به محض آنکه با کمبود مالی روبرو می شوند دست به گرانسازی می زنند!
حرف و سخن بسیار است، اما برگردیم به اظهار لحیه بابا پنج علیل ( ! ) که چون در سریال پایتخت نقش مرده را بازی کرده دچار اوهام شده که می تواند در مورد گرانسازی آب آلوده به فاضلاب مصرفی مردم هم نظر بدهد !
این به اصطلاح هنرپیشه که احتمالا این مطلب را به سفارش وزارت نیرو و یا سازمان آب برای زمینه سازی گرانتر کردن نرخ آب نوشته است باید بداند با گران کردن آب در رودخانه ها جاری نمی شود، دریاچه سدها و آبگیرها و تالاب ها پر نمی شوند، سطح آب های زیرزمینی بالا نمی آیند و در رودخانه ها و جویبارها آب جاری نخواهد شد !
بدبختی امروز ما از بی خردی مسئولانی است که به منظور به اصطلاح خودکفا کردن کشور در جو و گندم و چغندر قند چشم خود را در برابر حفر ده ها هزار چاه عمیق بستند تا آب های فسیل زیر زمینی کاملا خشک شود. بدبختی امروز ما ناشی از حرص و آز صاحبان زور و تزویر است که جنگل های کشور را که نقش اصلی در تولید ابر و باران و حفظ خاک و اقلیم دارند پاک تراشی کردند!
بد بختی امروز ما کسانی هستند که به خاطر سود عظیم سد سازی روی آب های روان در هر گوشه و کنار سد ساختند و کلیه تالاب ها و دریاچه ها را خشک کردند و اقلیم کشور را دگرگون ساختند!
بدبختی ما این است کسانی که در اول انقلاب شعار آباد سازی روستاها را می دادند با سیاست های نابخردانه روستائیان را به شهرها کشاندند بدون آنکه برای پذیرش روستائیان در شهرها ظرفیت سازی شده باشد، فی المثل ظرفیت سد های تهران برای چهار میلیون جمعیت جوابگو بود، اما آقایان جمعیت تهران را به بیست میلیون نفر رساندند و مصیبت اینجاست که بر اساس فرضیه مالتوس جمعیت تصاعدی رشد می کند ، و در نظر بگیرید اگر هیچ روستایی و مهاجر جدیدی به تهران نیاید و همین جمعیت فعلی زاد و ولد کند ده - بیست سال دیگر تهران چه جمعیتی و چه نیازی به آب خواهد داشت ؟!
بابا پنجعلیل ! گران سازی بیش از حد و آستانه تحمل مردم عواقب اجتماعی و سیاسی و امنیتی دارد، این راهنمایی تو حکم دوستی خاله خرسه است. نان گران، آب گران، گوشت گران، سوخت گران، بهداشت و درمان گران، مسکن و اجاره خانه گران، نرخ حمل و نقل گران، ازدواج کردن گران، مردن و خرج کفن و دفن گران، نفس کشیدن گران و هزاران گرانی دیگر که نفس طبقات کم در آمد و حقوق بگیر و کارگران زحمتکش و عامه مردم را تنگ کرده است، به قول بچه تهرونای قدیم دیگه هل ندین، جا نداره!
و تو هنرمند به اصطلاح مردمی ! به جای دفاع از سیاست های غلط دولت و کسانی که فکر می کنند با گران سازی کمبود ها مرتفع می شود یا راهنمایی درست بکن و یا همانطور که در سریال عقب افتاده تلویزیونی نقش مرده را بازی می کنی و ساکت به دیگران زل میزنی ساکت باش و راهنمایی و اظهار نظر را به اهل فن بسپار !!

پاورقی :


این بنده خدا که در گذشته در برنامه های کودک ظاهر می شد و احتمالا چون خردسالان و کودکان از دیدن چهره و بازی اش وحشت زده می شدند به فیلم ها و سریالهای بزرگسالان رفت، در سریال پایتخت نقش مرده متحرکی را بازی می کند که گاهی با گفتن اسم نقی نشان می دهد که هنوز کاملا نفسش قطع نشده است !
گفته می شود بازی خارق العاده وی در نقش جنازه توجه کارگردانان برجسته هالیوود را جلب کرده و فیلم سازان هالیوودی که تاکنون برای نشان دادن جنازه در فیلم هایشان از مجسمه و ماکت استفاده می کردند به علیرضا خمسه خمسه پیشنهاد کرده اند در صورتی که با خرج خودش به هالیوود برود حاضرند در فیلم های خود نقش جنازه را به وی محول کنند !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر