یکشنبه

چالش های اساسی جمهوری اسلامی

اگرچه به نظر می رسد جمهوری اسلامی از گردنه و پیچ خطرناک مذاکرات هسته ای گذشته و خطر حمله نظامی آمریکا و متحدانش را از سر گذرانده است اما همچنان مواجه با چالش های تهدید کننده ای است و باید حداقل از پنج گردنه صعب العبور دیگر بگذرد !
این تهدیدات و چالش های کلیدی و مخاطره آمیز که در حال حاضر بر سر راه جمهوری اسلامی قراردارند عبارتند از : 
1 - چالش خشکسالی فزاینده و بی آبی
2 - چالش دروغ !
3 - چالش بیکاری و بیکارگی 
4 - چالش جنسی 
5 - چالش اولویت های اشتباه 
ما به ترتیب در این مقاله چالش های پیش رو و تهدید آمیز را به اختصار تشریح می کنیم :

الف : چالش بی آبی 
****************
در مورد بی آبی باید گفت که اطلاعات موجود بسیار نگران کننده است .
بر اساس نتایج به دست آمده از شبیه سازی های انجام شده توسط IPCC, تغییرات اقلیمی در ایران پیامدهای زیر را به دنبال خواهد داشت : 
- متوسط بارش باران نه درصد کاهش خواهد داشت.
- متوسط هوای کشور یک درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.
- تعداد بارش های سنگین و سیل ساز خطرآفرین تا چهل درصد افزایش خواهد یافت.
- تعداد روزهای داغ ( دمای بیش از سی درجه سانتیگراد ) در اکثر نقاط ایران افزایش یافته و این افزایش در جنوب شرق کشور ( استان های سیستان و بلوچستان و کرمان ) بیش از مناطق دیگر خواهد بود.
- میزان سرانه ذخایر آبی کشور تا حدود هزار و سیصد متر مکعب کاهش خواهد یافت.
- با افزایش هر یک درجه سانتیگراد دمای کشور ، معادل سیزده میلیارد متر مکعب منابع آبی کشور از طریق تبخیر از دسترس خارج می شود و این تهدید بزرگی برای منابع آبی است. 
- با توجه به اینکه نود درصد تولید برق آبی ( تولید برق از سدهای کشور ) در حوضه های کارون و کرخه انجام می شود، با کاهش بارش و روان آب ها در این دو حوزه مهم، کاهش چشمگیر تولید نیروگاههای برقآبی طی سالهای آینده قطعی است.
- با کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی و پایان یافتن ذخایر آبی تولید محصولات کشاورزی و دامی هم کاهش یافته و کشور از لحاظ تامین نیازهای غذایی دچار مشکل خواهد شد.

دوم : چالش دروغگویی !
*****************
در این مورد متاسفانه تاکنون هزینه های زیادی پرداخته شده و با ادامه دروغگویی پرداخت خواهد شد.
وقتی با یکدیگر روراست نیستیم، اعتماد کاهش پیدا می کند؛ وقتی اعتماد کاهش پیدا کرد، هزینه های معاملاتی افزایش پیدا می کند، وقتی هزینه های معاملاتی افزایش پیدا کرد سرمایه گذاران حاشیه سود کمتری از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی خود دریافت می کنند و چشمه خلاقیت، نوآوری، ثروت آفرینی و ایجاد مطلوبیت اجتماعی خشک می شود . . .
اگر دقت کنیم می بینیم کم فروشی و کم کاری نوعی دروغ است، تهمت از جنس دروغ است، پیمان شکنی، اختلاس، رشوه خواری، اخاذی، ریاکاری، تبلیغات کذب، تقلب در کار و تولید و بسیاری دیگر از زیر شاخه های دروغ که به عرف و هنجار تبدیل شده است در آینده پیش رو آفات زیادی به ارمغان می آورد و از چالش های خرد کننده اجتماعی در جمهوری اسلامی می باشد.

سوم : چالش بیکاری 
***************
براساس تعریف دولت هر کس در هفته حداقل یک ساعت کار کند بیکار محسوب نمی شود!
هر ابلهی می داند که با یک ساعت کار نه نیازی برطرف می شود و نه خانواده ای تامین می گردد !
اگر بخواهیم تعریف واقع بینانه ای از کار و بیکاری ارائه کنیم، باید بگوئیم که نیمی از ایرانیان بیکارند؛ به این خاطر که خیلی از افراد، بویژه زنان تحصیل کرده اصولا از یافتن کار ناامید شده و از بازار کار خارج شده اند، از آنهایی که هنوز مصرانه در جستجوی کار هستند هم خیلی قادر به یافتن کاری در حدی که بتوانند معیشت خود را آبرومندانه تامین کنند و برای آینده خود منبع مالی مطمئنی داشته باشند نیستند !
با افزایش جمعیت و افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی روز به روز به تعداد لشگر بیکاران افزوده می شود و دولت باید گوش به زنگ وقوع یک معضل جدی اجتماعی و فوران آتشفشانی باشد، که هم اکنون دود آن از قله بیکاری بلند شده و با چشم غیرمسلح دیده می شود !

چهارم : چالش جنسی ( خجالتی )
**************************
چالش بزرگ دیگر جمهوری اسلامی جنسی و یا خجالتی است !
چرا خجالتی ؟!
برای اینکه خشکسالی، بی آبی، بی برقی، بیکاری، کود اقتصادی، پیر شدن جمعیت و بسیاری از معضلات کوچک و بزرگ دیگر خجالت ندارد و می شود آنها را مطرح کرد اما بحران خانواده و مسائل اخلاقی مبتلابه جامعه چیزی نیست که بتوان به راحتی بیان و مطرح کرد!
نسبت طلاق و ازدواج در کشور از یک طلاق به ازای ده ازدواج به یک طلاق در برابر هر پنج ازدواج رسیده است که آمار نگران کننده ای است.
همچنین براساس یک برآورد کارشناسی به ازای هر طلاق رسمی در کشور دو طلاق عاطفی صورت می گیرد !
طبق اظهار نظر وزارت ورزش و جوانان بین بیست و پنج تا سی درصد جوانان زندگی مجردی دارند. 
تعداد دخترانی که از سن ازدواجشان گذشته چهار و نیم میلیون نفر و آمار زنان بیوه به یک و نیم میلیون نفر رسیده است.
یازده تا سیزده میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند که به دلیل مخارج گران و هزینه های سرسام آور زندگی مشترک نظیر اجاره خانه و تامین خورد و خوراک قادر به ازدواج نیستند.
تامین یک جهیزیه کامل برای خانواده های ایرانی بین چهل تا یکصد میلیون تومان هزینه دارد، در حالی که متوسط در آمد یک خانواده ایرانی یک و نیم میلیون تومان در ماه است.
با ادامه این روند واضح است که جامعه ایران با چه عواقبی روبرو خواهد شد.

پنجم : اولویت گذاری های اشتباه
************************
آینده یک کشور را مسائلی رقم می زند که توسط مدیران ارشد آن کشور " اولویت " گذاری شده و سپس مدیریت می شوند.
از میان چالش هایی که مطرح شد از همه خطر آفرین تر اولویت گذاری های اشتباه است !
زمانی که مدیران و مسئولین امور قادر به تشخیص اولویت ها نیستند آنقدر اولویت گذاری می کنند که اولویت های ضروری فراموش می شوند !
کشوری که صد مسئله و اولویت دارد، یعنی اولویت ندارد و دچار روزمرگی و بی برنامه گی است، و این مهم ترین چالش جمهوری اسلامی است !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر