سه‌شنبه

همه گزینه ها زیر میز است !


برعکس حجم وسیع تهدیدهای نظامی و استفاده از تغبیر کلیشه ای : " همه گزینه ها روی میز است ! " به نظر می رسد به دلایل زیاد همه گزینه ها از اول هم زیر میز بوده است !
روزنامه آمریکائی واشنگتن تایمز هفت دلیل برای زیر میز بودن همه گزینه ها، بویژه گزینه نظامی، را فهرست کرده است.
دلیل اول منتفی بودن استفاده از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران این است که این توافق به طور شگفت آوری کشورهای اروپائی را وادار می کند تا فناوری و آموزش لازم را برای دفاع از تاسیسات و زیر ساخت های هسته ای ایران علیه عملیات خرابکارانه و جنگ سایبری را به این کشور بدهند. دوم؛ با توجه به صفر شدن زمان دستیابی ایران به بمب هسته ای، که مورد اذعان آمریکائی ها قرار گرفته، ایران احتمالا همین حالا به حداقل یک یا چند سلاح هسته ای دست یافته است.
سوم؛ تهران ( در زمان این توافق ) فرصت کافی برای تقویت تاسیسات فعلی زیر زمینی و ساخت مدل های جدید تر و مستحکم تر را خواهد داشت که حتی در برابر بمب های عظیم سی هزار پوندی سنگر شکن نیز مقاوم باشند !
پس باز هم گزینه نظامی بی فایده خواهد بود .
دلیل چهارم این است که در حال حاضر روسیه در حال تحویل سامانه های موشکی ضد هوائی به روز شده S - 300 به ایران است که این سامانه ها می توانند جدید ترین هواپیماها و جنگنده های آمریکا را هدف قرار دهد. پس حمل بمبی هر چند قوی در برابر آنها بی فایده است.
پنجمین دلیل این است که توافق هسته ای به ایران اجازه می دهد تا توسعه و تولید برنامه موشک های قاره پیمای خود را ادامه دهد که از ملزومات حمل بمب هسته ای می باشند. ایران اکنون موشک هائی دارد که می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد ولی طی ده سال آینده قادر خواهد بود تا به آمریکا نیز حمله کند !
ششم اینکه آزاد شدن صد و پنجاه میلیارد دلار دارایی های ایران، این کشور را قادر می سازد تا قدرت نظامی خود را افزایش دهد. همچنین این یعنی صدها هزار موشک دیگر برای حزب الله لبنان، حماس در غزه و حوثی ها در یمن !
پس انتقام گرفتن و ضربه زدن به حامیان آمریکا در منطقه در ده سال آینده بیشتر خواهد شد و حمله آمریکا به ایران را دشوارتر از قبل می کند.
هفتم اینکه این توافق، تحریم های بین المللی ضد ایران را برطرف می کند و بدون در نظر گرفتن اینکه کنگره آن را رد یا تصویب کند، آمریکا دیگر قادر نخواهد بود تحریم جدیدی علیه ایران وضع کند زیرا این توافق که الان به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده از آن جلوگیری می کند. پس باز هم آمریکا نمی تواند اثر واقعی بر ایران بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر