شنبه

حقوق بشر کوروش کبیر



در متن سند " حقوق بشر کوروش کبیر " بنیانگذار امپراطوری ایران باستان که عموم تاریخ نگاران، حتی مورخان ممالک دشمن او را اندیشمند برجسته و استثنائی، انسان دوست و دادگستری مهربان و شهریاری لایق توصیف کرده اند و صدور اعلامیه حقوق بشر او را در دوازده اکتبر سال پانصد و سی و نه قبل از میلاد، نخستین منشور اتحاد ملل و حقوق بشر نام برده اند، آمده است که : 

" اینک که به یاری اهورا مزدا تاج سلطنت ایران، بابل و کشورهای چهارگانه را بر سر گذاشته ام اعلام می کنم که : 
- تا روزی که زنده هستم و مزدا پادشاهی را به من ارمغان می کند، کیش و آئین و دین و روش زندگانی و باورهای مردمانی را که من پادشاه آنها هستم، گرامی بدارم و نگذارم که فرمانفرمایان و زیر دستان من کیش و آئین و دین و روش مردمان دیگر را پست بدارند و یا آنها را بیازارند.
- من که امروز افسر شاهی بر سر نهاده ام تا روزی که زنده هستم و مزدا پادشاهی را به من ارزانی کرده، هرگز فرمانروایی خود را بر هیچ مردمانی به زور تحمیل نمی کنم و در پادشاهی من هر ملتی آزاد است که مرا به شاهی خود بپذیرد یا نپذیرد؛ و هرگاه نخواهد مرا که پادشاه ایران و بابل و کشورهای چهارگانه هستم، بپذیرد، نخواهم گذاشت که کسی به دیگری ستم کند و اگر کسی ناتوان بود و بر او ستمی رفت، من از او دفاع خواهم کرد و حقش را می گیرم و به او پس خواهم داد و ستمکاران را به کیفر خواهم رساند. 
- من تا روزی که پادشاه هستم، نخواهم گذاشت کسی مال و اموال دیگری را بازور و یا هر روش نادرست دیگری از او بدون پرداخت ارزش واقعی آن بگیرد.
- من تا روزی که زنده هستم، نخواهم گذاشت کسی، دیگری را به بیگاری بگیرد و به او مزد نپردازد.
- من اعلام می کنم که هرکس آزاد است هر دین و آئینی را که میل دارد، برگزیند و در هر جا که می خواهد، سکونت نماید و به هر گونه که معتقد است، عبادت کند و معتقدات خود را به جا آورد و هر کسب و کاری را که مایل است، انتخاب کند، تنها به شرطی که حق کسی را پایمال ننماید و زیانی به حقوق دیگران وارد نسازد.
- من اعلام می کنم هر کس پاسخگوی اعمال خود می باشد. هیچ کس را نباید به انگیزه اینکه یکی از بستگانش خلاف کرده است، مجازات کرد و اگر کسی از دودمان یا خانواده ای خلاف کرد، تنهاهمان کس به کیفر برسد و با دیگر مردمان و خانواده کاری نیست.
- من تا روزی که زنده هستم، نخواهم گذاشت مردان و زنان را به نام برده و کنیز و یا نام های دیگر بفروشند و این رسم غیر انسانی باید از جهان رخت بربندد.
از اهورا مزدا میخواهم مرا در انجام تعهداتی که نسبت به مردمان ایران و بابل و ممالک چهارگانه به عهده گرفته ام یاری دهد و پیروز گرداند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر