جمعه

شهرداری پاتایا


 اسکندر دلدم در شهرداری پاتایا ( تایلند)

رفتم شهرداری پاتایا برای دریافت پروانه تخریب و نوسازی یک ملک قدیمی ؛ با توجه به سابقه ذهنی که از بعضی شهرداری ها داشتم فکر می کردم چند ماهی در راهروهای شهرداری سرگردان خواهم شد و باید مبالغ هنگفتی (بیشتر از ارزش ملک !) را بابت دریافت پروانه ساخت و انواع و اقسام عوارض و مالیات و بیمه کارگران و بیمه ساختمان های کناری و غیره و ذالک بپردازم ! 
اما متوجه شدم شهردار و مسئولین شهرداری اطلاعی از نحوه کسب درآمدهای کلان از مراجعین به شهرداری ندارند ! 
با پول شهروندان کار سیاسی نمی کنند و روزنامه برای تبلیغ خود و تخریب رقبای سیاسی منتشر نمی کنند و به دهها روزنامه دیگر رپرتاژ آگهی گران نمی دهند تا بلندگوی تبلیغاتی شهردار و شهرداری باشند ! 
بجای آنکه شورای شهر را نمک گیر خود و مرید خود کنند خودشان تابع شورای شهر هستند و دهها و صد ها مورد دیگر از این نوع ( ! ) که ثابت می کند از نحوه اداره شهر و شهرداری بی اطلاع هستند ! 
یک تحقیق مختصری هم کردم و دیدم هیچ کدام از مسئولین بلند پایه شهرداری و مقاطعه کاران و مدیران و صاحبان شرکت های طرف قرارداد شهرداری نسبت فامیلی با شهردار ندارند ! 
از همه بدتر اینکه تمام امور شهر در یک ساختمان زیبا و دیدنی مجتمع شده و هر مسئول کوچک و بزرگ شهرداری یک ساختمان رفیع و لشگری از خدم و حشم ندارد و به جای پرسنل خواب آلوده و از زیر کار در رو ( ! ) از سیستم های پیشرفته کامپیوتری استفاده می شود. 
به هر حال کار من ده - پانزده دقیقه بیشتر طول نکشید، چون کل نقشه شهر با ریزه کاری ها و حتی درخت ها و درختچه ها و ساختمان ها و بناها اعم از مسکونی و تجاری با کلیه اطلاعات مربوط به ساختمان و عمر بنا و کیفیت بنا و مشخصات صاحبان آن و آخرین معاملات صورت گرفته روی آن در سیستم کامپیوتری شهرداری موجود بود و مسئول مربوطه فورا وارد سیستم شد و چند خطی تایپ کرد و صفحه ای را پرینت گرفت و به دست من داد که در واقع جواز تخریب و نوسازی بود ! 
بقیه کار به دست شرکتی است که ساختمان را تخریب و مجددا طبق خواست و نقشه مورد نظر مالک می سازد. 
کلیه مسئولیت های قانونی و حقوقی به عهده پیمانکار است و این شرکت بر اساس در آمد سالیانه خود مالیات معقولی می پردازد و شهرداری با دریافت ده ها رقم عوارض و مالیات مردم را سرکیسه و نقره داغ نمی کند ! 
فروش تراکم هم مطلب ناشناخته ای است و در این شهرداری کسی با این راه کسب در آمد آشنا نیست !
شهرداری می گوید مالک زمین به شرط آنکه نور آفتاب را از سایر ساختمان ها نگیرد و برای سایر املاک مزاحمت و تولید خطر نکند می تواند تا سقف آسمان بالا برود ! 
در واقع ندانم کاری ( ! ) در این شهرداری زیاد است و حتی شهردار و مسئولین بلند پایه مثل کارمندان ساده با وسیله نقلیه عمومی رفت و آمد می کنند ! 
خلاصه آدم در بعضی کشورها دهدار یا کدخدا باشد بهتر از شهردار بودن در پاتایا است!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر