جمعه

نه به گران فروشی !


کمپین نه به خرید اتول های بی کیفیت ساخت داخل که با تکنولوژی چهل - پنجاه سال قبل جهان با قطعات وارداتی - ضایعاتی از چین تولید و به مصرف کننده بخت برگشته حقنه می شود موجب رسوب هشتاد هزار دستگاه اتول در یکی از کارخانجات اتول سازی داخلی و رکود سنگین در بازار اتول های زیرصفر کیلو مترشده است !
حقیقت این است که سوء مدیریت و بالا بودن هزینه تولید در کشور عامل اصلی گرانی محصولات داخلی است.
دولت به منظور سرپا نگه داشتن کارخانجات اتومبیل سازی وام های کلان ارزان قیمت و گاه بلاعوض به این کارخانجات می دهد تا کارگران بیکار نشوند و به جاده مخصوص نریزند و مشکل اجتماعی و سیاسی درست نشود ! در تمام دنیا کارخانجات عظیم خودرو سازی با سیل صادرات برای مملکت و دولت خود درآمد تولید می کنند و در این مملکت که همه کارها برعکس دنیا است، دولت از درآمدهای خود شرکت های عقب افتاده و غیر اقتصادی را ساپورت مالی می کند !!
در زمان حاکمیت حاج دکتر احمدی نژاد مبلغ عظیمی که می شد با آن یک کارخانه جدید و مدرن اتومبیل سازی راه انداخت به ایران خودرو داده شد تا خط تولید پیکان را جمع آوری کند؛ پول را گرفتند و ظاهرا تولید اتومبیل پر مصرف و مخرب محیط زیست متوقف شد، اما موتور پیکان را روی اتاق پژو گذاشتند ! ( خر همان خر ماند ولی پالانش عوض شد ! ) 
همچنین تولید وانت پیکان ( با موتور پر مصرف و آلوده کننده هوا ) با تیراژ بیشتری ادامه یافت !
این کارخانجات علاوه بر وام های ارزان ارزی و ریالی و بلاعوض که از دولت می گیرند به خاطر تولید اتومبیل هایی با تکنولوژی چهل سال قبل هزینه عظیمی را به دلیل سوخت بالای این اتومبیل ها و آلوده سازی محیط زیست به دولت و ملت تحمیل می کنند.
در حالی که اگر این کمک های آشکار و پنهان دولتی و از بودجه عمومی را مستقیما بین کارگران وشاغلین این بخش تقسیم و در این کارخانجات را گل بگیرند نفعش برای دولت و ملت بیشتر است !
حمایت دولت از شرکت های تولیدی که دمشان به دم دولت بسته است حاشیه امنی برای آنها ایجاد کرده تا هزینه سوء مدیریت و عقب ماندگی تکنولوژیکی و مدیریتی خود را به مصرف کننده تحمیل کنند و روز به روز به قیمت محصولات خود بیفزایند !
سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان های مشابه هم بخش دیگری از بدنه دولت و نمایشی و تزئینی و اضافاتی در دستگاه عریض و طویل بوروکراسی کشور هستند !
به همین دلیل امت همیشه مغبون که متوجه شده اند دولت از اجحاف این شرکت ها و کارخانجات به مردم جلوگیری نمی کند و شاید هم حریف آنها نمی شود، خود راسا وارد صحنه شده و کمپین : نه به خرید اتول های بی کیفیت گران قیمت زیر صفر را ، براه انداخته اند !
این حرکت مردمی نشان می دهد که مصرف کننده ایرانی دیگر حاضر نیست برده وار مطیع اجحاف تولیدکنندگان باشد و در صورت لزوم آنان را به چالش جدی خواهد کشاند. . .
مردمی که در برابر اجحاف اتومبیل سازان وطنی دست به مقاومت زده و از خرید اتومبیل بی کیفیت و گران خودداری می کنند نشان می دهند که آماده شده اند تا برای تحولات بزرگ اقتصادی نقش آفرینی و هزینه کنند. البته یک شرط بزرگ وجود دارد و آن اینکه مردم اهمیت و لزوم حضور و نقش آفرینی خود را حس کنند.
موفقیت این کمپین و نه بزرگ به اتومبیل سازان نشان داد که اگر تولید کنندگان محصولات داخلی اعم از محصولات صنعتی و کالاهای خانگی یا مواد غذائی و وارد کنندگان برنج و روغن و ارزاق عمومی و مورد نیاز مردم و بازرگانان بی رحم به خاطر سود بیشتر و با سوء استفاده از شرایط بی نظمی موجود بخواهند روز به روز به بهانه های گوناگون قیمت ها را بالا ببرند، مردم می توانند بجای هجوم به بازار، کمپین نه به خرید شیر و لبنیات و گوشت و مرغ و غیره و ذالک راه بیندازند و تولیدکنندگان و بازرگانان سودجو و بیرحم و بی انصاف را سر عقل بیاورند !!
این حرکت ( کمپین نه به خرید خودرو ) نشان داد که مردم در تنظیم بازار و اقتصاد اولا : بسیار موثر هستند و دوما : حاضرند هزینه کنند و دیگر منتظر وعده و وعید های پوچ و بی محتوای تبلیغاتی و رای اندوز دولت نخواهند ماند !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر